Pływająca stocznia

F-Yard to projekt pływającej stoczni, zmieniający tego typu zakład w samobieżną platformę z własnym napędem oraz systemem cumowania. Według założeń może ona przemieszczać się i prowadzić prace w suchym doku u klienta, a nawet transportować statek do innego wyznaczonego miejsca, wykorzystując czas podróży do przeprowadzenia zakontraktowanej naprawy. Platforma może być więc wykorzystywana bezpośrednio u klienta, na terenie, gdzie np. brakuje wykwalifikowanej stoczni mogącej wykonać konieczny serwis. Może również służyć do obsługi jednostek sektora offshore.

Jak podkreśla Ahmed Samir Ghowel, starszy kierownik projektu w Arab Ship Building and Repair Company (ASRY), pomysłodawca tego rozwiązania, warsztaty modułowe na F-Yard mają być oparte na kontenerach ISO, z których każdy byłby w pełni wyposażony w urządzenia niezbędne dla realizacji projektów dla poszczególnych rodzajów statków. Daje to możliwość różnych aranżacji układu platformy i optymalizacji ograniczonej przestrzeni stoczniowej, w tym znalezienia miejsca na lądowisko dla śmigłowca.

Projekt F-Yard ma 240 m długości i 40 m szerokości, tak aby stworzyć cos w rodzaju nabrzeża, do którego mogą zawijać inne statki. Natomiast umieszczony na platformie dok będzie w stanie obsłużyć jednostkę o nośności do 60 tys. t.