Kontenerowe problemy

Dane platformy handlu kontenerami Container xChange wskazują, że zakłócenia w wymianie handlowej po brexicie i związane z tym zatory powodują krytyczne nagromadzenie kontenerów w portach Wielkiej Brytanii, wykraczające poza problemy z ich dostępnością w innych dużych portach kontenerowych w Europie.

Z analizy wynika, że sytuacja związana z obrotem kontenerów pogorszyła się od początku 2021 r. Wiodące brytyjskie terminale kontenerowe walczyły z pandemicznym wzrostem importu w ubiegłym roku, co spowodowało duże opóźnienia w obsłudze przewoźników drogowych i statków, powodując nagromadzenie kontenerów w portach. Jednak po 1 stycznia br. i faktycznym opuszczeniu przez Londyn Unii Europejskiej, sytuacja jeszcze się pogorszyła.

– Obecnie obserwujemy krytyczne poziomy kontenerów w Southampton i Felixstowe. Przesyłki przez kanał La Manche po brexicie są bardziej skomplikowane w reżimach podwójnych odpraw celnych, co może być czynnikiem powodującym wąskie gardła w logistyce – powiedział Johannes Schlingmeier, dyrektor generalny Container xChange.

Jak podaje Container xChange, wskaźnik dostępności kontenerów (CAx) o wartości 0,5 opisuje zrównoważony rynek, z taką samą liczbą kontenerów wchodzących i wychodzących z określonego portu. Wskaźnik poniżej 0,5 oznacza, że ​​więcej kontenerów opuszcza port w porównaniu z liczbą wejść, zaś wartości powyżej 0,5 pokazują nagromadzenie kontenerów w porcie. W Felixstowe współczynnik osiąga średnio 0,95, dla kontenerów 40’, w porównaniu z 0,79 w 2020 r. W Southampton indeks wynosi obecnie 0,86, w porównaniu ze średnią 0,71 w ubiegłym roku.

Chcąc uniknąć wąskich gardeł i opóźnień w tych portach, linie kontenerowe kierują swoje serwisy do Liverpoolu. W efekcie tam również pojawiły się problemy z kontenerami, a indeks wzrósł z 0,59 w 2020 r. do 0,75 obecnie (dla kontenerów 20’). Dla porównania, obecnie średni odczyt dla Portu Rotterdam w przypadku kontenera 40’ wynosi 0,51, w Antwerpii 0,41, zaś w Hamburgu 0,49.