Flota dla polskiego offshore’u

Do 2025 r. na świecie dostępnych będzie jedynie 11 jednostek typu jackup zdolnych do instalacji turbin o mocy powyżej 10 MW, które mają być montowane także na polskich farmach wiatrowych. Zgodnie z planami inwestycji w energetykę wiatrową w Europie i na świecie projekty te będą się pokrywały, co dodatkowo utrudni dostęp do jednostek instalacyjnych i zwiększy zapotrzebowanie na ich usługi. Oznacza to, że istnieje możliwość wystąpienie globalnego wąskiego gardła, jeżeli chodzi o dostępność floty instalacyjnej. Takie wnioski płyną z raportu „Operator floty instalacyjnej. Potencjał polskiego przemysłu morskiego na potrzeby morskich farm wiatrowych”, publikowanego w marcu br. przez Polski Rejestr Statków.

Autorzy raportu wskazują na potrzebę powołania krajowego operatora floty instalacyjnej offshore, który będzie mógł świadczyć usługi na rzecz powstających morskich farm wiatrowych, w tym dysponował specjalistyczną flotą, która mogłaby powstać w polskich stoczniach. Zdaniem PRS najlepiej przystosowaną technicznie i operacyjnie spółką do pełnienia takiej roli jest w Polsce Lotos Petrobaltic, spółka z Grupy Lotos, która obecnie specjalizuje się w wydobyciu ropy i gazu na Bałtyku. Biorąc jednak pod uwagę, że eksploatacja tych złóż ma zakończyć się do 2040 r., spółka jest zainteresowana znalezieniem nowego sektora działalności.

Aby jednak mogła wystąpić w roli krajowego operatora i armatora offshore, powinna dysponować przynajmniej jednym statkiem do instalacji fundamentów (HLV), jednym statkiem do instalacji generatorów, śmigieł i kolumn (HLJV) oraz jednym statkiem do układania kabli (CLV). Jednostki te powinny wchodzić do eksploatacji między II kwartałem 2024 r. a II kwartałem 2025 r. Ponadto we współpracy z innymi polskimi armatorami, w celu realizacji prac geologicznych i hydrologicznych, niezbędny będzie dostęp do 1-2 statków do prac badawczych (RV), 1-2 statków serwisowych (SOV/WTW) oraz kilku mniejszych jednostek do transportu personelu (CTV/OSV). Flota powinna być dostępna już od 2021 r., szczególnie jeśli chodzi o jednostki RV (więcej w „Namiarach na Morze i Handel” 7/2021).