Rekordowe zamówienia

W marcu br. zamówiono rekordową w skali miesiąca liczbę 45 megakontenerowców o pojemność powyżej 15 tys. TEU. Ponadto w tym samym miesiącu zakontraktowano budowę dodatkowych 27 statków o mniejszych rozmiarach. Łącznie daje to zamówienia na 866 060 TEU. Według danych BIMCO w całym 2020 r. podpisano kontrakty na jednostki o pojemności 995 tys. TEU, zaś w I kwartale br. już na 1,398 mln TEU, co jest najwyższym wynikiem od 6 lat.

Jak podkreśla Peter Sand, główny analityk żeglugowy BIMCO, mimo tak dużych zamówień w br., jeśli chodzi o pojemność, armatorzy inwestują najczęściej w średniej wielkości jednostki, w przedziale 12-15 tys. TEU. Tylko 4 z 81 zamówień dotyczyły kontenerowców większych niż 15,5 tys. TEU, w tym także na statki o pojemności 24 tys. TEU.

Dla porównania, zamówienia składane pod koniec ub.r. dotyczyły prawie wyłącznie statków o pojemności 23-24 tys. TEU, w tym 6 jednostek dla ONE o pojemności 24 tys. TEU i 6 dla Hapag-Lloyd o pojemności 23,5 tys. TEU. Tylko 4 z 23 zamówień na megakontenerowce obejmowały statki o mniejszej wielkości.