Chińskie porty walczą z COVID-19

Rosną obawy branży żeglugowej związane z coraz większymi problemami, jeśli chodzi o dostawy z Chin. Na południu tego kraju, w regionach portowych, pojawiły się bowiem nowe przypadki COVID-19. Po dwóch tygodniach od ich wykrycia eksperci twierdzą, że skala zakłóceń przekracza już konsekwencje blokady Kanału Sueskiego w marcu br. i prawdopodobnie będzie się nadal rozprzestrzeniać. Skutkiem tej sytuacji może być dalszy wzrost, i tak już rekordowo wysokich, kosztów transportu kontenerów.

Początkowo doniesienia wskazywały, że epidemia ograniczała się głównie do obszarów w pobliżu Portu Yantian, ale zaczęła również wpływać na sąsiedni Port Shekou, oba w prowincji Shenzhen, powodując rosnące opóźnienia. W jednym ze swoich biuletynów dla klientów Maersk podniósł prognozę opóźnień do 15 dni w przypadku terminalu Yantian. Project44 opublikował dane z analizy wpływu na łańcuch dostaw, podkreślając, że czasy postoju w Yantian gwałtownie się wahają od minimum jednego dnia wzwyż, podczas gdy mediana czasu postoju zbliżała się do 18 dni w przypadku kontenerów czekających na załadunek. Przewoźnicy ostrzegają spedytorów, że porty ograniczają teraz ruch bramkowy, aby zarządzać rosnącymi zaległościami.

Dodatkowe obawy wywołała informacja, że epidemia pojawiła się również w regionie przemysłowym w Kantonie na północny-zachód od Shenzhen, wpływając na funkcjonowanie portu Nansha. To jednen z szybko rozwijających się portów w regionie, który miał obsługiwać część ruchu skierowanego z Yantian. Podobne ograniczenia związane z rozprzestrzenianiem się COVID-19 mają też wpływ na działalność biznesową w tym regionie.

Rezultatem jest coraz większe zatłoczenie portów na Morzu Południowochińskim. Według stanu na 7 czerwca br., do Yantian zbliża się 47 statków, z których 1/3 jest opóźniona, co prowadzi do obaw, że kongestia będzie nadal rosła. Ponieważ chińscy urzędnicy rozszerzają blokady na inne południowe miasta, nie jest jasne, jak długo zakłócenia będą trwały i jaki będzie ich pełny wpływ na eksport w nadchodzących tygodniach i miesiącach.