Stoczniowe ożywienie

Przemysł stoczniowy przeżywa odrodzenie zamówień. To efekt popytu rynkowego, napędzanego zwłaszcza w transporcie kontenerowym. Według danych BIMCO kontrakty na nowe kontenerowce podwoiły się. Całkowite zamówienia w trzech największych segmentach żeglugi, czyli w transporcie kontenerów, ropy i paliw oraz suchych ładunków masowych, wzrosły o prawie 120% w ciągu pierwszych 5 miesięcy 2021 r. w porównaniu z 2020 r.

Od początku br. w stoczniach złożono zamówienia na jednostki o łącznej nośności 43,6 mln t. Dla porównania, w pierwszych 5 miesiącach 2020 r. było to 19,8 mln t. W całym 2020 r. zamówiono 49 mln t, a obecne tempo kontraktowania nowych jednostek jest o 11% niższe niż w całym ub.r. Jak można się było spodziewać, zamówienia otrzymały trzy największe kraje stoczniowe: Chiny, Korea Południowa i Japonia.

Był to również rekordowy początek roku w zakresie zamówień kontenerowych. Według BIMCO umowy objęły statki o pojemności 2,2 mln TEU, czyli ponad 12 razy więcej niż w pierwszych 5 miesiącach 2020 r., kiedy zamówiono 184 254 TEU. Najpopularniejszym jednostkami są statki ULCS, o pojemności 15 tys. TEU i większej. W tej kategorii zamówiono łącznie 89 jednostek, o średniej pojemności 16 622 TEU. BIMCO podkreśla jednak, że nie zamówiono kontenerowców o pojemności od 16 000 do 23 000 TEU, złożono natomiast 14 zamówień na największe kontenerowce na świecie, przekraczające 24 000 TEU.

Jeśli zaś chodzi o tankowce, to zainteresowanie nowymi jednostkami wzrosło o 47,4% w stosunku do pierwszych 5 miesięcy 2020 r. Jak zwraca uwagę Peter Sand, chief shipping analyst BIMCO, rynek tankowców jest podzielony na dwie części. – Obserwujemy wzrost kontraktów na tankowce do przewozu ropy, szczególnie od armatorów, którzy wykorzystali swój potencjał podczas szczytu w ubiegłym roku, podczas gdy tankowce do produktów naftowych okazują się mniej popularne – stwierdza.

I tak zamówienia na statki VLCC wzrosty o 125%, do łącznej nośności 8,2 mln t, czyli z 12 do 27 jednostek. Wzrost kontraktacji tych statków wystarczył, aby zrekompensować spadek zamówień na mniejsze tankowce typu Aframax i Suezmax, których jest o 44,5% mniej. Z kolei zamówienia na masowce, głównie typu Panamax i Capesize, wzrosły o 40,9%, podczas gdy o 56,5% spadła liczba nowych kontraktów na jednostki Handysize i Handymax. Co ciekawe, BIMCO odnotowało w bieżącym roku tylko jedno zamówienie na wycieczkowiec. NYK zamówił w stoczni Meyer Werft statek z dostawą do końca 2025 r.