Ekologiczny statek flagowy

Szwedzki armator Furetank uznał swój najnowszy tankowiec Fure Viten za „międzynarodowy statek flagowy w dziedzinie ochrony środowiska i klimatu”. Zdaniem władz firmy zastosowane w nim rozwiązania pozwoliły osiągnąć bardzo niską emisję, umożliwiając osiągnięcie już teraz celów środowiskowych IMO 2050.

Jednostka ma 150 m długości, prawie 23 m szerokości i 18 tys. t nośności. Powstała w China Merchants Jinling Shipyard Dingheng Co. Ma klasę lodową 1A i będzie zarejestrowana w Szwecji. Posiada silnik dual fuel, akumulatory elektryczne i możliwość zasilania w energię z lądu w czasie pobytu w porcie.

Celem twórców statku było maksymalne zmniejszenie zużycia paliwa oraz umożliwienie jego eksploatacji z zastosowaniem LBG (skroplony biogaz) lub LNG (skroplony gaz ziemny). Dzięki temu emisja CO2 została zmniejszona o 55% w porównaniu ze starszymi statkami armatora, a emisja NOX o 86%. Wyeliminowano zupełnie wydzielanie SOX i cząstek stałych (PM). Z kolei akumulatory mają wspomagać eksploatację silników pomocniczych. Dochodzi do tego także ulepszony kształt kadłuba, minimalizujący opór, oraz silnik główny i generator wału wykorzystujące zmienną częstotliwość w celu zwiększenia wydajności śruby i zmniejszenia zużycia paliwa.

Wraz z dostawą Fure Viten średnia emisja CO2 z floty Furetank została zmniejszona o 50% w porównaniu do 2008 r. Tym samym spełnione zostały wymagania IMO dotyczące redukcji o połowię emisji generowanej przez flotę światową do 2050 r.