Rekordowe zamówienia

Zamówienia na nowe kontenerowce osiągnęły w 2021 r. najwyższy poziom w ciągu ostatnich 6 lat i są na dobrej drodze do przekroczenia rekordowego wyniku 2,6 mln TEU z 2015 r. – wynika z danych firmy IHS Markit. Według analityków tej firmy zamówienia z br. stanowią ponad 1/5 liczby statków będących obecnie w eksploatacji. Oszacowali oni również, że w ciągu najbliższych 2-3 lat rynek może osiągnąć łączną pojemność 24 mln TEU.

Z kolei z danych BIMCO wynika, że ​​rosnące zyski i wysoki popyt napędzają tempo zamówień. Tylko w kwietniu i maju zakontraktowano budowę 55 jednostek o łącznej pojemności ponad 344 000 TEU. W ciągu pierwszych 5 miesięcy 2021 r. zamówiono 229 statków o pojemności ponad 2 mln TEU, co daje łączny portfel zamówień 4,35 mln TEU. Ostatnio nowe kontrakty zawarł m.in. Hapag–Lloyd, który zamierza zbudować kolejnych 6 kontenerowców, o pojemności 23,5 tys. TEU.

Oczekuje się również, że złomowanie starszych jednostek będzie miało niewielki wpływ na wzrost pojemności w najbliższym czasie. BIMCO spodziewa się, że ich liczba spadnie do najniższego poziomu od 2007 r. Do tej pory w 2021 r. wycofano tylko 10 kontenerowców o łącznej pojemności nieco ponad 8000 TEU.