Kruchość światowego handlu

Zamknięcie terminalu kontenerowego Meishan w kompleksie portowym Ningbo-Zhoushan zagraża światowemu handlowi o wartości 172 mld USD, z czego aż 39 mld USD dotyczy rynku IT – szacuje Russell Group, brytyjska firma zajmująca się zarządzaniem ryzykiem i reasekuracją. Chiny zamknęły terminal 11 sierpnia br., po stwierdzeniu zakażenia koronawirusem u jednego z pracowników. Na razie nie wiadomo, kiedy terminal zostanie ponownie otwarty.

W zaistniałej sytuacji armatorzy zmieniają trasy swoich serwisów, co będzie skutkowało znacznymi opóźnieniami w dostawie ładunków. Maersk ostrzegł, że czas oczekiwania wydłużył się już nawet o 2 dni. Zamkniecie terminalu odczuł także rynek dostaw metali oraz paliwa. Szacuje się, że średnia liczba tygodniowych połączeń do Ningbo spadła już o 70%, co oznacza, że z 200 kontenerowców zawijających do portu pozostało mniej niż 60 statków.

W związku z tym Russell Group ostrzega klientów przed kruchością światowego handlu, co oznacza, ​​każde niewielkie zakłócenie sieci handlowej, czy to zamknięcie portu, czy zablokowanie szlaku żeglugowego, coraz częściej powoduje chaos wśród nadawców, w globalnych łańcuchach dostaw i ostatecznie u konsumentów.