Stoczniowe rekordy

Światowy przemysł okrętowy bije kolejne rekordy w III kwartale br., a liczba złożonych zamówień jest 12 razy większa niż kontrakty zawarte w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2020 r. Według danych agencji analitycznej Clarkson Research całkowita wielkość nowych zamówień na kontenerowce w oparciu o tonaż brutto jest największa od 1996 r. Najbardziej na nowych projektach korzystają oczywiście stocznie z Korei Południowej i z Chin. Pod koniec sierpnia br. BIMCO informowało, że zamówienia na kontenerowce zbliżają się do łącznej pojemności 5,3 mln TEU, a w ostatnim miesiącu doszły kontrakty na kolejne 300 tys. TEU. Do rekordowego poziomu 6,8 mln TEU, osiągniętego pod koniec lipca 2008 r., brakuje jeszcze 1 mln TEU.

Dzięki tak dużym zamówieniom dwa największe koncerny stoczniowe w Korei Południowej już z końcem III kwartału osiągnęły swoje roczne cele w zakresie nowych kontraktów. Stało się to po raz pierwszy od 2013 r. Korea Shipbuilding & Offshore Engineering przekroczyło roczny plan o 30%, podpisując umowy na 201 statków o wartości 19,4 mld USD. Obejmują one m.in. gazowce LNG i LPG, kontenerowce i duże tankowce. Zamówienia Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering obejmują obecnie 46 statków o wartości 8 mld USD, czyli o 300 mln USD więcej, niż zakładano. Z kolei kontrakty Samsung Heavy Industries wynoszą łącznie 7,8 mld USD, czyli 86% rocznego celu, który sięga 9,1 mld USD. Oczekuje się jednak, że wkrótce firma przekroczy zakładany plan, ponieważ będzie realizowała kontrakt o wartości ponad 2,6 mld USD dla rosyjskiego Novateku. Z kolei Chińskie Stowarzyszenie Krajowego Przemysłu Okrętowego (CANSI) poinformowało, że liczba nowych zamówień wzrosła o ponad 200%, a całkowity portfel zamówień obejmuje statki o łącznej nośności ponad 91 mln t.