Bezemisyjny nacisk

Ponad 200 firm ze wszystkich sektorów przemysłu morskiego zaapelowało do rządów i międzynarodowych organów regulacyjnych o podjęcie zdecydowanych działań na rzecz dekarbonizacji żeglugi. Dokument został przygotowany przez koalicję Getting to Zero. Wśród sygnatariuszy dokumentu znaleźli się m.in.: A.P. Moller-Maersk, BW LPG, Cargill Ocean Transportation, Carnival Corporation, Hapag-Lloyd, MOL, MSC, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, Lloyd’s Register czy Port Rotterdam. Ma to być głos sektora skierowany do uczestników trwającej właśnie Konferencji Klimatycznej ONZ (COP26) w Glasgow.

Celem działań Getting to Zero jest sprawienie, żeby żegluga bezemisyjna stała się domyślnym wyborem do 2030 r., co do 2050 r. ma doprowadzić do pełnej dekarbonizacji. Apel ma na celu wywarcie nacisku na rządy w celu podjęcia konkretnych zobowiązań wobec, jak uważają sygnatariusze, słabnącej roli Międzynarodowej Organizacji Morskiej w kształtowaniu polityki dekarbonizacji żeglugi.

– Branża zdaje sobie sprawę, że statki o zerowej emisji muszą być zamawiane, a ponad ¼ uczestników zgłasza, że ​​podjęła już działania w celu budowy takich jednostek. Istnieje również potrzeba korzystania przez załadowców z usług o zerowej emisji w całym łańcuchu dostaw, a także potrzeba inwestowania w tworzenie paliw o zerowej emisji i budowę infrastruktury bunkrowania w celu wsparcia transformacji branży – czytamy w dokumencie.