Chemia na morzu

Globalny rynek przewozu płynnych chemikaliów zbiornikowcami przekroczy do 2027 r. 9,4 mld USD – przewidują analitycy Industry Research, zakładając ok. 2-proc. coroczny przyrost przychodów w latach 2021-2027. W raporcie Grand View Research Inc. w 2020 r. ten rynek szacowano na ponad 7,8 mld USD.

Analiza sytuacji II i III kwartale br. pozwala na wyciągnięcie optymistycznych wniosków, które obwarowane są jednak szeregiem zastrzeżeń. Według Stolt-Nielsen Limited, właściciela Stolt Tankers, jednego z czołowych operatorów chemikaliowców i zbiornikowców, duży popyt wewnętrzny w USA sprawia, że rynek eksportowy działa pod silną presją, wpływając na kursy spot w Azji i Europie, gdzie notuje się dużą nadwyżkę mocy produkcyjnych. Również rynki powrotne z Azji do Europy i USA działają pod presją rosnącego popytu konsumpcyjnego w Stanach Zjednoczonych. Podobna sytuacja panuje w relacjach Zatoka Arabska–Europa. Z kolei w Azji wciąż zakłócają rynek ograniczenia związane z COVOD-19 i czas tajfunów. Zarząd Stolt-Nielsen stwierdza wprost, że „spowodowało to poważne zakłócenia w naszym harmonogramie”. W raporcie po trzech kwartałach działalności zauważa się również, że „fundamenty dla czystych i surowych rynków są mocno ugruntowane, jednak wraz ze spadkiem popytu przez odrodzenie się wariantów COVID-19 ożywienie rynku jest opóźnione” – podkreśla się, że „rynek spot jest zależny od ożywienia na rynku MR”.

Ten pogląd wynika z oceny rynku azjatyckiego we wrześniu br., kiedy z powodu nadpodaży przestrzeni ładunkowej 15 września br. frachty za tankowce azjatyckie średniego zasięgu (MR) spadły do poziomu najniższego od 6 tygodni. Założono jednak, że duży popyt na paliwo do samolotów odrzutowych do USA i opóźnienia dostaw spowodowane tajfunem Chanthu spowodują wzrost cen w następnym roku. Dokładniej: chiński eksport benzyny zmniejszył się w lipcu br. prawie o połowę do 741 tys. t od czerwca, podczas gdy eksport oleju napędowego spadł w czerwcu o ponad 40%, do 1,39 mln t. To najniższy poziom od 10 miesięcy (więcej w „Namiarach na Morze i Handel” 23/2021).