Feederowa optymalizacja

Holenderski armator JR Shipping Group i niemieckie biuro projektowe Technolog pracują nad nowym rodzajem feederów, tzw. ECO Feeders, które mają zaspokoić wciąż rosnące zapotrzebowanie w tym segmencie rynku żeglugowego. Mają one zapewnić mniejsze zużycie paliwa oraz znacznie mniejszą emisję.

Seria nowych jednostek obejmuje wszystkie segmenty europejskiego rynku. W przypadku jednostek w wersji ECO Flex Feeder proponowana pojemność to 500-1100 TEU, a statki będą dostosowane do transportu kontenerów 45’. Z kolei wersja Baltic Max ECO zapewnia pojemność 1600-2100 TEU. Wszystkie nowe feedery będą miały najwyższą klasę lodową.

Przygotowane projekty zakładają optymalizację kształtu kadłuba pod kątem rzeczywistych prędkości operacyjnych, skupienie się na optymalizacji efektywności energetycznej, ekstremalnej redukcji zużycia paliwa (nawet o 40%-50%) i emisji, a przede wszystkim na obniżeniu kosztów eksploatacji. Statki ECO będą początkowo zasilane olejami opałowymi o bardzo niskiej zawartości siarki, przy jednoczesnym zastosowaniu dodatkowego filtrowania spalin, w tym systemu Carbon Capture, aby zminimalizować ślad węglowy. Jednocześnie będą przystosowane do przejścia na paliwa alternatywne, takie jak zielony metanol czy syntetyczne LNG.