LNG w kontenerach

W chińskiej stoczni Yangzijiang Shipbuilding Group powstają największe na świecie gazowce LNG z silnikami dual fuel. I co ciekawe, będą one przewozić gaz w przenośnych zbiornikach w sposób podobny do transportu kontenerów. Łącznie mają powstać cztery tego typu statki.

Dwie pierwsze jednostki o nośności 250 tys. t, Tiger Longkou i Tiger Maanshan, zbudowane zostaną dla firmy Tiger Gas kierowanej przez byłego szefa Seaspan. Pierwszy z nich wejdzie do eksploatacji do końca grudnia br. Każdy statek, zamiast przewozić gaz we własnych zbiornikach, zostanie przystosowany do transportu 45’ kontenerów–zbiorników. Zabierze ich ok. 700, co umożliwi przewóz ok. 15 tys. t LNG.

Według Tiger Gas projekt znacznie poprawi wydajność transportu skroplonego gazu. Poprzez załadunek pojedynczych zbiorników LNG i zapewnienie statkom możliwości rozładunku w mniejszych terminalach, firma planuje świadczyć usługę door-to-door, dostarczając LNG bezpośrednio do użytkowników końcowych. Statki będą mogły również pływać po śródlądowych drogach wodnych, takich jak chińska rzeka Jangcy.

Początkowo przewożony gaz będzie pochodził z zakładów MLNG Petronas w Malezji i będzie obsługiwany w sąsiadującym z fabryką Porcie Bintulu na Borneo.