Energia przewożona morzem

Japońska stocznia Imabari Shipbuilding, we współpracy ze startupem PowerX, zamierza wprowadzić do eksploatacji statek służący do przenoszenia energii. Ma to być autonomiczny trimaran, który przekazywałby energię z morskich farm wiatrowych do sieci energetycznej na lądzie. Miałoby to zapewnić zwiększenie dostaw i szersze wykorzystanie energii odnawialnej. Prototyp takiej jednostki, pod nazwą Power ARK, ma powstać do końca 2025 r.

PowerX opracuje i wyprodukuje system akumulatorów oraz inne systemy związane z gromadzeniem energii, które zostaną zainstalowane na statku. Za jego budowę będzie zaś odpowiadać Imabari Shipbuilding. Planowana jednostka ma mieć ponad 100 m długości, prawie 22 m szerokości oraz 22 tys. t nośności. Poruszałaby się z maksymalną prędkością 14 w. Ponadto statek byłby w stanie przewozić zgromadzoną energię o mocy 220 MWh, co oznacza, że w ciągu jednej podróży przetransportuje energię elektryczną dla 209 tys. japońskich gospodarstw domowych.

Trimaran byłby również wyposażony w autonomiczne oprogramowanie nawigacyjne oraz systemy unikania kolizji służące do obsługi autonomicznych operacji. Podróżując na zasilaniu elektrycznym, miałby zasięg ok 185 Mm. Jeśli próby z planowaną jednostką prototypową przyniosą spodziewane korzyści, w przyszłości PowerX przewiduje stworzenie większych statków, które byłyby w stanie odbywać dalekie rejsy międzynarodowe z transportami energii.