Kontenerowce na gigantycznym plusie

Zysk operacyjny EBITA 10 największych armatorów kontenerowych w 2021 r. może wynieść nawet 120 mld USD – wynika z danych analityków Alphaliner. To ponad sześć razy więcej niż w 2020 r. Zdaniem firmy może mieć to znaczący wpływ na „zmianę struktury branży”. Po opublikowaniu wyników największych armatorów za III kwartał br. Alphaliner zauważył, że „10 linii wygenerowało już prawie 80 mld USD zysku EBITA w pierwszych 9 miesiącach roku”. Równie imponująco wyglądają marże operacyjne na poziomie 56%, które jeszcze 2 lata temu wynosiły zaledwie 3,7%.

Według Alphaliner do takich wyników przyczyniły się serwisy transpacyficzne, co oznacza, że ​​największe korzyści odnoszą przewoźnicy, których większość floty operuje na Pacyfiku, czyli np. Evergreen, Yang Ming i Wan Hai. Każdy z nich osiągnął marżę ponad 60% procent w porównaniu z liderami rynku, takimi jak Maersk Line czy Hapag Lloyd, których marże wynosiły nieco ponad 46%. Wynika to z faktu, że na Pacyfiku pływa tylko część ich floty. Co ciekawe, doskonałą sytuację serwisów transpacyficznych odczuły także mniejsze firmy, jak Pacific International Lines, która jeszcze niedawno była w trudnej sytuacji finansowej, a ostatnio poinformowała, że ze względu na niezwykłą sytuację na rynku odzyskała rentowność.

Analizując sytuację segmentu kontenerowego, niektórzy analitycy zaczęli wątpić, czy rynki osiągnęły już swój szczyt. Drewry informuje co prawda o spadkach World Container Index na poziomie 1,5%, ale jednocześnie zauważa, że wciąż pozostaje o 196% wyższy niż rok temu. Armatorzy starają się wykorzystać sytuację, zamawiając coraz więcej nowych statków, inwestując w terminale portowe oraz rozszerzając swoją działalność w segmencie logistyki, nawet lotniczej.