Chiny i Rosja ogłosiły plany przygotowania się do zwiększonego ruchu w Arktyce. Jednym z uzgodnień jest program szkolenia chińskich marynarzy w zakresie żeglugi na wodach polarnych.
Współpraca zakłada przeszkolenie chińskich marynarzy w rosyjskich instytucjach morskich, w tym min. w Państwowym Uniwersytecie Żeglugi Morskiej i Śródlądowej im. Admirała Makarowa w Petersburgu. Chińscy marynarze uzyskają dostęp do specjalistycznych symulatorów, zdobywając praktyczne umiejętności i przygotowując się do manewrowania na trudnych wodach polarnych.
W ciągu ostatnich kilku lat wolumen ładunków i liczba rejsów tranzytowych szlakiem arktycznym znacznie wzrosły. Ponadto coraz więcej krajów – zwłaszcza w Azji – rozważa transport przez Arktykę jako alternatywę dla tradycyjnych tras morskich. Rosja zaś dąży do zwiększenia swoich możliwości w tym obszarze.
Jednym z działań jest plan rządu rosyjskiego dotyczący rozwoju Północnej Drogi Morskiej (NSR) jako multimodalnego Transarktycznego Korytarza Transportowego (TATC). Projektując nowy model korytarza, Kreml zasygnalizował wyjście poza rozwój transportu morskiego w Arktyce. Instytucje państwowe mają przygotować propozycje usprawnienia transportu towarów wzdłuż TATC. Powinny one uwzględniać wykorzystanie dorzeczy Obu, Jeniseju i Leny do obsługi przepływów towarowych na północ w kierunku NSR, który jest częścią korytarza.
Na rzecz obsługi TATC mają powstać także nowe statki. Kreml chce zbudować flotę kontenerowców, masowców i statków do przewozu LNG oraz jednostek dostawczych i pogłębiarek, które miałyby wspierać operacje w Arktyce. Jednak stałe problemy Rosji z mocami produkcyjnymi w stoczniach mogą spowolnić realizację tych planów.




