Rynek pełen zmian

autor: Jouni Niskakoski

– Rynek VLCC przeżywa obecnie rozkwit i generuje najsilniejsze zyski w branży żeglugowej od ponad 2 lat. Zyski transakcji potowych sięgają 100 tys. USD dziennie na kluczowych trasach, a analitycy sugerują, że ten wzrost może zmienić strategie wykorzystania tankowców aż do 2026 r. – uważa Charlie Grey, dyrektor generalny Tankers International.

Przyspieszony powrót OPEC+ do wyższego wydobycia zmienił popyt na tankowce w 2025 r. Po miesiącach stopniowych korekt kraje skupione w tej organizacji przyspieszyły wzrost produkcji latem. Konsekwencje są oczywiste: więcej baryłek oznacza więcej przewozów, co przekłada się na większy popyt na VLCC.

Centrum tego wzrostu podaży jest Zatoka Perska. Ponieważ większość wolumenów ropy i kondensatu w regionie jest transportowana na statkach VLCC, a znaczna część dodatkowego wydobycia OPEC+ pochodzi z Bliskiego Wschodu, każdy dodatkowy ładunek przekłada się bezpośrednio na większe wykorzystanie transportu dalekodystansowego, szczególnie do Azji. Wszystko to napędza popyt na statki VLCC, co skutkuje wyższą aktywnością na rynku stałym. Jest to też argument przeciwko długoterminowym czarterom czasowym.

– Mimo tych optymistycznych perspektyw wielu armatorów na początku roku zdecydowało się na czartery długoterminowe, dążąc do stabilności dochodów. Jednak wraz ze wzrostem stawek spot wydaje się to coraz bardziej konserwatywne – podkreśla Ch. Grey.

Jego zdaniem, gwałtowny wzrost liczby tankowców VLCC to coś więcej niż chwilowy wzrost, to zmiana rynku. Przyspieszone przywracanie dostaw z OPEC+, rosnąca liczba rejsów i starzejąca się flota, której wykorzystanie maleje, wskazują na silny rynek do 2026 r. Armatorzy, których statki są związane wieloletnimi czarterami, prawdopodobnie będą obserwować ten wzrost z boku. Aktywni na rynku spot, zwłaszcza w ramach poolu tankowców, mogą zaś liczyć na znaczny wzrost przychodów.

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #313
Poprzedni artykułNamiary na Morze i Handel nr 21/2025
Następny artykułPowrót do Kanału Sueskiego