„Narodowa Strategia dla portów morskich i śródlądowych” (Die Nationale Hafenstrategie für die See – und Binnenhäfen) to dokument opracowany w Ministerstwie Transportu i Infrastruktury Cyfrowej, który 20 marca br. przyjął rząd Niemiec. Nasi zachodni sąsiedzi obsługują drogą morską ok. 60% swojego importu i eksportu. W 2023 r., jak podaje Federalny Urząd Statystyczny (FUS), przez niemieckie porty przeładowano ok. 267,8 mln t.

Jak możemy przeczytać w strategii: „Dzięki 20 portom morskim na Morzu Północnym i Bałtyku oraz ok. 100 publicznym portom śródlądowych Niemcy dysponują wydajną siecią transportu towarowego i silną gospodarką portową.” Najważniejszy i największy port znajduje się w Hamburgu. Według FUS w 2023 r. przeładowano tam 99,6 mln t towarów, czyli tyle, ile we wszystkich innych niemiecki portach łącznie. Na kolejnych miejscach uplasowały się: Bremerhaven z 39,9 mln t, Wilhelmshaven z 29 mln t i Rostock z 23,9 mln t. Z kolei Port Cuxhaven, według danych Federalnego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej, przeładowuje 80% łopat wirników turbin wiatrowych przechodzących przez Niemcy.


Dostęp do dalszej treści jest ograniczony tylko dla prenumeratorów. Zaloguj się lub zarejstruj przy użyciu kodu zaproszenia, który otrzymałeś/otrzymasz wraz z prenumeratą.

Mam już konto
   
Nie mam konta
*Pole wymagane
PRZEZRafał Machowiak
ŹRÓDŁONamiary na Morze i Handel 08/2024
Poprzedni artykułZagraniczne zaplecze polskich portów
Następny artykułBałtyckie kontenery