Europejski Zielony Ład w transporcie i logistyce

Rosyjska agresja na Ukrainę, związane z nią sankcje i braki w dostawach surowców zahamują przejście branży morskiej w stronę LNG – uważają eksperci z Poten & Partners. Według nich nie ma wielu krótkoterminowych alternatyw dla tego surowca, w związku z czym konieczny może być powrót do użycia węgla, choć na razie w ograniczonej skali. Wzrost jego zakupów odnotowano nie tylko w Europie, ale również w Chinach i Indiach. Może to oznaczać spowolnienie procesu odejścia od paliw bezemisyjnych na rzecz surowców kopalnych.

Czy jest to faktycznie możliwe? Jeśli tak to pod znakiem zapytania mogą stanąć ambitne plany Unii Europejskiej, aby już w 2030 r. unijna redukcja emisji gazów cieplarnianych wyniosła 55%, jak zakłada pakiet Fit for 55 w stosunku do poziomu z 1990 r. Z kolei do 2050 r. Europa ma stać się kontynentem bezemisyjnym, a przynajmniej w części unijnej, co jest głownym celem Europejskiego Zielonego Ładu.

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #225
Poprzedni artykułStare gazowce w cenie
Następny artykułKongestia zatrzymała 1/5 kontenerowców