Cyberbezpieczeństwo jako proces

Fot. Freepik

– Dość interesujące są informacje Cyber Peace Instutute, według których w 2023 r. odnotowano 69 cyberataków na polski sektor transportu, co stanowi ponad 10% całkowitej liczby cyberataków na świecie! Na 2. miejscu znajduje się Litwa, której sektor transportu został zaatakowany 66 razy, a dopiero za nią Ukraina, gdzie oficjalnie odnotowano 29 takich incydentów. Najbardziej aktywne są zorganizowane grupy przestępcze pochodzące z Rosji, a największa koncentracja cyberataków występuje w Europie Środkowej, Północnej i Wschodniej – mówi Valery Tsiupa, senior consultant corporate affairs ISSP (Information Systems Security Partners) Holdings Inc., oddział w Kijowie.

Dlatego w jego opinii rozumienie zabezpieczeń przed cyberatakami w branży transportowej i morskiej jest niewystarczające. Przestępcy już pracują nad sposobami włamywania się do systemów informatycznych firm tego sektora, prawdopodobnie znajdują się już w wewnątrz wielu z nich i tylko czekają na okazję do rozpoczęcia aktywnej fazy ataku.

– Możemy to stwierdzić na podstawie naszych wcześniejszych doświadczeń. Dlatego poziom cyberbezpieczeństwa jest domyślnie niewystarczający i konieczne są większe inwestycje w ochronę i cyberodporność tak ważnego sektora – dodaje.

Należy bowiem pamiętać, że incydenty w cyberprzestrzeni są obecnie z reguły częścią starannie zaplanowanych operacji hybrydowych, które obejmują komponenty dezinformacyjno-psychologiczne i konwekcyjne. Dlatego należy zadbać o fizyczną ochronę obiektów infrastruktury krytycznej, tworzyć procesy duplikacyjne i zapasowe (więcej w „Namiarach na Morze i Handel” 06/2024).

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #273
Poprzedni artykułPrywatyzacja HMM wstrzymana
Następny artykułNamiary na Morze i Handel nr 06/2024