Do Gdańska przez Arktykę

Firma ATC Cargo, jako polski przedstawiciel singapurskiego armatora Sea Legend, poinformowała o testowym połączeniu kontenerowym z Chin do Europy (m.in. do Portu Gdańsk) przez Northern Sea Route. Połączenie kontenerowe obejmie porty w Qingdao, Szanghaju i Ningbo, a w Europie – Felixstowe, Rotterdam, Hamburg i Gdańsk.

Podróż zajmie do 18–20 dni, czyli będzie 2 razy krótsza niż typowa trasa morska (40–50 dni zajmują rejsy przez Kanał Sueski lub te opływające Afrykę) i o kilka dni krótsza niż połączenie kolejowe. Pierwszy statek wypłynie z Qingdao 16 września i dotrze do Portu Gdańsk 13 października. Rejs obsłuży jednostka przystosowana do żeglugi arktycznej, a w przyszłości armator planuje wprowadzenie statków zasilanych paliwami alternatywnymi. Jeśli testowy rejs spotka się z pozytywnym odbiorem rynku, Sea Legend planuje wprowadzenie w 2026 r. regularnych, sezonowych połączeń arktycznych (maj–październik).

Poprzedni artykułNamiary na Morze i Handel nr 17/2025