Dzięki chińskiemu wsparciu rosyjski Novatek czyni postępy w staraniach o obejście zachodnich sankcji nałożonych na jego zakład Arctic LNG 2 w syberyjskiej Arktyce. Chiński rząd (za pośrednictwem przedsiębiorstw państwowych) posiada 20% udziałów w Arctic LNG 2. Obecnie chińskie firmy gazowe są jedynymi klientami zakładu, przyciąganymi obniżonymi cenami i niezrażonymi groźbą amerykańskich sankcji.
Bloomberg poinformował, że zakład produkował we wrześniu średnio 18 mln m3 dziennie, czyli o ok. 14% więcej niż wynosił poprzedni rekord. Ten wzrost może być krótkotrwały, ponieważ Arctic LNG 2 będzie musiał zostać zamknięty po zakończeniu sezonu żeglugowego przez Arktykę.
Novatek planował transportować LNG także zimą i zbudować flotę lodołamaczy. Jednak sankcje pokrzyżowały ten projekt: południowokoreański Samsung Heavy Industries wstrzymał prace nad wspólnym przedsięwzięciem budowy 15 statków z rosyjską stocznią Zvezda w lutym 2022 r., gdy tylko zaczęły obowiązywać zachodnie ograniczenia. Zvezda odpowiedziała anulowaniem projektu i złożeniem pozwu, a SHI odpowiedziała wypowiedzeniem umowy. Bez koreańskiego wsparcia tempo budowy w Zvezda osłabło, a żaden ze statków z tej serii nie wszedł jeszcze do służby. Pierwszy z nich, Aleksiej Kosygin, rozpoczął próby morskie w 2025 r., ale w połowie lipca ponownie trafił do suchego doku.




