Według danych analityków z Clarksons udział Chin w globalnych nowych zamówieniach dla przemysłu okrętowego w 2024 r. wyniósł 74,5%. Zaś dane Chińskiego Stowarzyszenia Przemysłu Stoczniowego (CANSI) wskazują na wzrost o 15% udziału zamówień w ostatnim 5-letnim planie (2021–2025) do poziomu ponad 64%, w porównaniu z nieco poniżej 52% w 2020 r.
Na podstawie tych danych Biuro Przedstawiciela Handlowego Stanów Zjednoczonych opublikowało plan dotyczący opłat portowych, mający na celu przeciwdziałanie dominacji Chin w przemyśle stoczniowym i sektorze morskim. USA twierdzą, że chiński rząd stosuje nieuczciwe praktyki biznesowe, podczas gdy Chiny określają działania USA jako „wyraźnie motywowaną politycznie próbę protekcjonizmu”. Stany Zjednoczone rozpoczęły pobieranie opłat portowych od statków zbudowanych w Chinach 14 października br. Natomiast Ministerstwo Handlu Korei Południowej, analizując dane z 9 miesięcy br., twierdzi, że w związku z działaniami USA niektórzy armatorzy przenoszą część swoich zamówień do koreańskich stoczni. Ponadto ogólna liczba zamówień we wrześniu spadła o 44% w porównaniu z rokiem ubiegłym, ale Chiny i Korea Południowa osiągnęły w tym miesiącu niemal taki sam wynik. Udział Korei Południowej wyniósł 39%, a Chin spadł do 40%.
Dane Clarksons generalnie wskazują na spadek globalnego portfela zamówień. W ciągu pierwszych 9 miesięcy br. wyniosły one nieco poniżej 60 mln CGT (compensated gross tonage). To o połowę mniej niż w 2024 r. W ostatnim kwartale do chińskich stoczni trafiły kontrakty na 10,47 mln CGT, w porównaniu z 26,93 mln CGT rok wcześniej. W tym samym okresie do Korei Południowej, trafiły zamówienia na statki o nośności 4,93 mln CGT. Chociaż jest to spadek w porównaniu z pierwszymi dwoma kwartałami (5,32 mln t w I kwartale i 5,26 mln w II kwartale), to jest to znaczny wzrost w porównaniu z 4,13 mln CGT w IV kwartale 2024 r. Zauważono również, że udział Korei w rynku podwoił się w 2025 r. w porównaniu z 2024 r., osiągając 25,9%, podczas gdy udział Chin spadł z 74,5% do 58,8%.
Clarksons szacuje, że globalny portfel zamówień wynosi obecnie prawie 166 mln t GCT. Chiny mają 61% udziałów, a 20% wynosi udział Korei.




