Sankcje dla fałszywych bander

autor: Yaroslav

Fałszywe bandery i firmy umożliwiające żeglugę floty cieni będą najnowszym celem działań mających na celu ograniczenie ruchu tankowców wspierających rosyjski handel ropą. Według doniesień Bloomberga Unia Europejska proponuje objąć sankcjami trzy firmy, które umożliwiły żeglugę ośmiu tankowców pod banderami: Sint Maarten, Aruby i Curaçao.

Sankcje, jak donosi Bloomberg, miałyby być częścią 19. pakietu, który jest wciąż omawiany przez KE. Wcześniej informowano, że nacisk zostanie położony na rosyjski sektor naftowy i gazowy, a przewodnicząca KE Ursula von der Leyen stwierdziła, że ​​nadszedł czas, aby wstrzymać import rosyjskich surowców naftowych do Europy i w ten sposób odciąć Moskwie źródło finansowania wojny na Ukrainie.

UE nałożyła już sankcje na ponad 500 tankowców z floty cieni, której wielkość szacowana jest na prawie 1000 statków. Kolejny pakiet sankcji obejmuje 120 dodatkowych tankowców, a sankcje skierowane przeciwko „dostawcom” fałszywych bander będą jego nowym elementem.

Rząd Sint Maarten ostrzegł w lipcu, że jest świadomy „fałszywych działań promujących jego rzekomy międzynarodowy rejestr bandery i wydawanie dokumentów”. Holandia również formalne ostrzegła Międzynarodowej Organizacji Morskiej w związku z tymi działaniami. Co istotne, Sint Maarten, a także Aruba i Curaçao nie są objęte przepisami Porozumienia Paryskiego i w związku z tym nie są uznawane za prowadzące rejestry międzynarodowe.

Baza danych Equasis wymienia obecnie 16 statków fałszywie podających banderę Sint Maarten, co oznacza spadek o cztery od końca lipca br. Obejmuje ona jednak dziewięć tankowców, w tym jeden o nośności 136 tys. t i drugi o nośności 160 tys. Dane pokazują, że fałszywe bandery Aruby i Curaçao są jeszcze bardziej powszechne. Equasis wymienia łącznie 27 statków pod fałszywą banderą Curaçao. Obejmuje ona łącznie dziewięć tankowców (z których sześć ma nośność od 150 tys. do 160 tys. t), a także dziewięć produktowców i dwa gazowce LPG. Aruba ma 24 zgłoszenia fałszywej bandery, obejmujące dziewięć tankowców, dziewięć produktowców i dwa gazowce LPG.

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #311
Poprzedni artykułWspólna Kaczka 2025
Następny artykułRuch na stoczniowym rynku