Logistyka wyprzedzająca

Ponad 2/3 (67%) przedstawicieli branży logistycznej twierdzi, że w ciągu najbliższych 5 lat będzie wykorzystywać sztuczną inteligencję i analizę danych w celu dopasowania potrzeb logistycznych do możliwości operacyjnych, a 19% już to w pewnym stopniu robi. Co więcej, 64% respondentów twierdzi, że w ciągu najbliższych 3-5 lat wprowadzi tzw. transport towarów z wyprzedzeniem – wynika z raportu firmy Ericsson.

Logistyka wyprzedzająca nie jest jeszcze powszechnie stosowana, ale pojawiają się już wczesne próby rozwoju branży w jej kierunku. Opiera się ona na szerokiej analizie danych sprzedażowych, rynkowych oraz działań konkurencji i informacji z lokalnego i globalnego środowiska ekonomicznego. W takim systemie możliwe jest prognozowanie popytu na produkty i usługi zanim jeszcze klienci podejmą decyzje zakupowe. Możliwe jest to dzięki rozwojowi analizy big data, sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Z kolei ulepszony czas planowania pozwala na bardziej efektywny i zrównoważony wybór metod transportu, np. wykorzystanie okresów niskiego natężenia ruchu czy też optymalny załadunek towarów.

– Logistykę wyprzedzającą należy postrzegać jako coś więcej niż tylko odchudzoną, zoptymalizowaną kosztowo dostawę towarów just-in-time. Prawdziwie wyprzedzający przepływ logistyczny powinien obsłużyć ogromne globalne zmiany zarówno w nawykach konsumpcyjnych, jak i w kwestii dostaw. Wprowadzenie takiego system logistycznego będzie wymagało od rynku zmiany podejścia i większej otwartości na współpracę między konkurentami – mówi Marcin Sugak, ekspert firmy Ericsson.

Co do tego, że cyfryzacja, łączność i ulepszone narzędzia logistyczne są ważnymi czynnikami umożliwiającymi rozwój całej branży, przekonane są osoby decyzyjne w sektorze logistycznym. Unaoczniają to strategie ustalania priorytetów inwestycyjnych w dziedzinie logistyki. Priorytetem nr 1 jest uzyskanie ulepszonych narzędzi logistyki cyfrowej, a następnie wdrożenie łączności bezprzewodowej jako bazy umożliwiającej korzystanie z tych narzędzi – wynika z raportu Ericsson. Spośród decydentów z branży 61% umieściło ulepszone narzędzia logistyczne w pierwszej trójce swoich priorytetów inwestycyjnych, a 54% łączność bezprzewodową. Z kolei 73% badanych zgadza się, że zarówno łączność bezprzewodowa, jak i śledzenie zasobów będą bardzo ważne w ciągu najbliższych 3-5 lat.

PRZEZCzesław Romanowski
ŹRÓDŁONamiary na Morze i Handel
Poprzedni artykułPlaga kradzieży
Następny artykułNamiary na morze i handel nr 20/2020