Rok na minusie

fot. Freepik

Najnowsze dane – miesięczne i całoroczne – opublikowane przez Urząd Transportu Kolejowego (UTK) i dotyczące krajowego rynku przewozów towarowych, nie napawają zbytnim optymizmem. Ich wspólnym wskaźnikiem są gorsze wyniki, jeśli chodzi o masę przewiezionych towarów, dokonaną pracę przewozową i eksploatacyjną. Tendencja spadkowa (r/r), w porównaniu z 2022 r., dostrzegalna była w przypadku masy towarów już w lutym, jeśli chodzi o pracę eksploatacyjną w marcu, a pracę przewozową w kwietniu. Ogólnie kolej w ubiegłym roku przewiozła 231,7 mln t, o 6,8% mniej niż w 2022 r. Gorsze wyniki odnotowano tylko w pandemicznym 2022 r.

– Słabsze wyniki w transporcie towarów koleją to efekt szerokich następstw wydarzeń związanych z sytuacją w Ukrainie. W tych niepewnych czasach przewagę uzyskają przewoźnicy, którzy w odpowiedni sposób zdywersyfikują swoją działalność o nowe kierunki i strukturę dostaw – wyjaśniał prezes UTK Ignacy Góra. Przewoźnicy pasażerscy mogą 2023 r. zaliczyć do udanych, natomiast dla przewoźników towarowych miniony rok był równie wymagając jak 2022 r. Głównym powodem tego stanu rzeczy były nadal trwające działania wojenne w Ukrainie i ograniczenia w transporcie towarów w i z kierunku wschodniej Europy i Azji. Wojna przełożyła się również na wzrost kosztów działalności i cen energii, co dodatkowo uderzyło w przedsiębiorstwa kolejowe.

W 2023 r. na rynku działało 30 podmiotów, których udział według masy przekraczał 0,5%. Największy z nich, PKP Cargo, przewiózł w minionym roku 72,6 mln t ładunków (w 2022 r. było to 88,4 mln t). Udziały tej spółki w rynku, według przewiezionej masy ładunków, zmniejszyły się z 35,44% do 31,35% Druga spółka pod względem przewiezionej masy, DB Cargo Polska, przetransportowała 34,7 mln t, czyli o blisko 5 mln mniej w porównaniu do 2022 r., kiedy przewiozła 39,6 mln t. Udział DB Cargo Polska w rynku, według przewiezionej masy, zmniejszył się z 15,89% w 2022 r. do 14,98%. Wzrósł natomiast udział w rynku trzeciej czołowej spółki Lotos Kolej, która powiązała się w sierpniu z Orlen Koltrans. Lotos Kolej przewiózł niemal 16 mln t, wobec 13 mln t w 2022 r. Udział tej spółki w rynku wzrósł z 5,23% do 6,89% (więcej w „Namiarach na Morze i Handel” 5/2024).

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #272
Poprzedni artykułChińskie suwnice pod kontrolą
Następny artykułTrudny rok na Bałtyku