Niemal 75 mln USD zamierza przeznaczyć Norwegia na projekty związane z wykorzystaniem wodoru i amoniaku jako paliw żeglugowych. To środki w ramach programu Enova, którym zarządza norweskie Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
Pieniądze trafią do firm LH2 Shipping i Møre Maritime, z których każda pracuje nad opracowaniem 2 statków napędzanych wodorem, oraz Amon Maritime planująca wprowadzenie do eksploatacji 2 jednostek zasilanych amoniakiem. Łącznie ok. 510 mln NOK (ok. 50 mln USD) zostanie przeznaczonych na projekty wodorowe, a ok. 253 mln NOK (ok. 25 mln USD) na projekty amoniakowe.
W ciągu ostatnich 2 lat operacje z wykorzystaniem wodoru były już demonstrowane w pilotażowym projekcie armatora Norled i promu Hydra. LH2 Shipping informuje, że jego pracownicy pełnili funkcję kierowników projektu Norled, a celem firmy jest wykorzystanie tych doświadczeń do realizacji własnych przedsięwzięć. LH2 koncentruje się na żegludze bliskiego zasięgu. Podkreśla również, że ważne jest skupienie się na infrastrukturze niezbędnej do obsługi wodoru. Z kolei Amon Maritime opracowała plan budowy 2 masowców zasilanych amoniakiem, o nośności 180 tys. t i 85 tys. t. Oba mają wejść do eksploatacji w 2029 r.