Port w dzierżawie

autor: joyt

Ukraina zamierza wydzierżawić na 40 lat port w Czarnomorsku. Projekt ma na celu modernizację i rozbudowę infrastruktury terminalowej w porcie. Koncesja obejmie dwa terminale — kontenerowy i uniwersalny — o potencjale do 760 tys. TEU i ponad 5 mln t ładunków rocznie. Aukcja odbędzie się w II kwartale 2025 r., a umowa ze zwycięzcą ma zostać podpisana w IV kwartale br.

Projekt dzierżawy został przygotowany przy pomocy Międzynarodowej Korporacji Finansowej (IFC) i Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR). Gotowe są dokumenty przetargowe określające warunki uczestnictwa, strukturę ryzyka i gwarancje wsparcia państwa.

Umowa dzierżawy będzie uzupełnieniem działań poczynionych w ramach nowego korytarza transportowego Morza Czarnego, ponieważ rząd w Kijowie planuje zróżnicować trasy ładunków i poprawić efektywność celną. Ukraina uruchomiła korytarz w sierpniu 2023 r. po wycofaniu się Rosji z Inicjatywy Zbożowej Morza Czarnego prowadzonej przez ONZ. Okazał się on odporny na zagrożenia militarne, a Ukraina wykorzystała go do eksportu prawie 73 mln t zboża w ciągu ostatnich 2 lat.

Jako część portów Wielkiej Odessy Czarnomorsk jest strategicznym węzłem morskim dla ukraińskiego handlu. Wszystkie one, czyli także Piwdennyj i Odessa, obsługują największe wolumeny. Z 23 mln t przeładowanych przez ukraińskie porty w I kwartale 2025 r., 20,7 mln t przeszło przez Wielka Odessę, w tym 10,6 mln t przez Piwdennyj, 6,6 mln przez Czarnomorsk i 3,5 mln t przez Odessę.

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #300
Poprzedni artykułRekordy i obawy
Następny artykułW oczekiwaniu na korektę