Światowa Rada Żeglugi (World Shipping Council) w ramach Programu Bezpieczeństwa Ładunków (Cargo Safety Program) wprowadziła narzędzie do walki z błędnie zadeklarowanymi lub niezgłoszonymi towarami niebezpiecznymi w kontenerach. System ten, oparty na sztucznej inteligencji, na identyfikować zagrożenia będące główną przyczyną pożarów na statkach oraz zwiększyć ich bezpieczeństwo. Do programu dołączyli już przewoźnicy reprezentujący ponad 70% globalnej pojemności TEU.
Według raportu „Allianz Safety and Shipping Review 2025” nieprawidłowo zadeklarowane towary niebezpieczne są główną przyczyną pożarów statków i odpowiadają za ponad ¼ wszystkich problemów związanych z ładunkami. Liczba pożarów statków jest zaś najwyższa od ponad dekady. I tak np. na Marie Mærsk, w połowie sierpnia br., wybuchł pożar, którego źródłem był ładunek w kontenerze. Ogień udało się opanować, ale Mærsk ogłosił awarię ogólną, aby pokryć koszty nadzwyczajnej akcji gaśniczej. Z kolei na początku września br. Wan Hai 503 dotarł do portu schronienia po pożarze kontenera i eksplozji, które przyczyniły się do śmierci czterech członków załogi i zniszczenia statku.
Sercem programu jest cyfrowe narzędzie do kontroli ładunków oparte na technologii National Cargo Bureau (NCB). Program łączy w sobie kontrolę opartą na sztucznej inteligencji i wspólne standardy inspekcji, aby identyfikować błędnie zadeklarowane i niezgłoszone przesyłki wysokiego ryzyka. Ponadto wykorzystuje uczenie maszynowe, aby zwiększyć możliwości systemu i dostosować je do nowych zagrożeń.
System będzie skanował miliony rezerwacji w czasie rzeczywistym, wykorzystując wyszukiwanie słów kluczowych, rozpoznawanie wzorców handlowych i algorytmy oparte na AI w celu identyfikacji potencjalnych zagrożeń. Alerty będą analizowane przez przewoźników i w razie potrzeby weryfikowane przez kontrole fizyczne.
Światowa Rada Żeglugi podkreśla jednak, że program nie zastępuje podstawowego obowiązku spedytorów, jakim jest dokładne deklarowanie towarów niebezpiecznych.
Szczególnie że, jak wynika z danych rady, w 2024 r. skontrolowano łącznie 77 600 kontenerów, a uchybienia w zakresie deklaracji znaleziono w aż 11,39% z nich.






