Nowe terminale w Kanale Panamskim

autor: Mariusz

Władze Kanału Panamskiego rozpoczęły proces wyboru operatorów dwóch nowych terminali, które mają powstać na obu końcach kanału, w Balboa i Cristobal. Jednocześnie rozważana jest alternatywa dla istniejących terminali, obsługiwanych przez CK Hutchison Holdings. Szacuje się, że koszt inwestycji wyniesie 2,6 mln USD.

Ogłoszone właśnie plany budowy nowych terminali mają ​​zwiększyć przepustowość kanału o 5 mln TEU rocznie. Projekt ma na celu zwiększenie konkurencyjności Panamy jako węzła intermodalnego i zwiększenie możliwości przeładunkowych, a jednocześnie stanowi odpowiedź na presję ze strony Stanów Zjednoczonych w związku z sugestiami prezydenta Donalda Trumpa dotyczącymi chińskiej kontroli nad kanałem.

W spotkaniu na temat inwestycji zorganizowanym przez Panama Canal Company wzięły udział 22 firmy, zarówno operatorzy terminali, jak i armatorzy. Byli wśród nich: APM Terminals, Cosco Shipping Ports, CMA Terminals, DP World, Hanseatic Global Terminal (HAPAG), MOL, PSA International, SSA Marine-Grupo Carrix i Terminal Investment Limited (MSC), jak również: CMA CGM, ONE, Evergreen, Hapag-Lloyd, HMM, Maersk, MSC, OOCL, COSCO, Yang Ming i ZIM. Obecny był również Port Houston. Panama przewiduje zakończenie procesu wyboru operatorów w IV kwartale 2026 r.

Cały czas w Sądzie Najwyższym Panamy toczy się również postępowanie sądowe wniesione przez prokuratora generalnego. Twierdzi on, że koncesja CK Hutchison na obsługę terminali w kanale jest nielegalna, została przyznana bez przetargu.

Pozostaje jednak możliwość zawarcia ugody z CK Hutchison, który na początku zaproponował sprzedaż koncesji konsorcjum amerykańskiemu BlackRock i Terminal Investment Limited, spółki należącej do MSC.

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #312
Poprzedni artykułEnergia z morza napędza polską gospodarkę
Następny artykułRosyjska ropa wciąż w obiegu