Rynek przewozów ro-ro obejmuje żeglugę promową, towarową żeglugę ro-ro oraz segment samochodowców. Ten ostatni nie jest przedmiotem analizy. Szacuje się, że w światowej żegludze promowej z początkiem 2025 r. aktywnych było 1469 ro-paxów o łącznej pojemności 16 775 mln GT i linii ładunkowej 989 tys. m. Z kolei w towarowej żegludze ro-ro widnieje 800 statków o całkowitej linii ładunkowej 1350 mln m. Wielkości te są zbliżonego do poziomu roku poprzedniego. W portfelu zamówień dla europejskich przewoźników, w segmencie jednostek dużych widnieje sześć statków ro-ro o linii ładunkowej powyżej 2800 m oraz dziewięć ro-paxów o linii powyżej 2500 m, które mają wejść do eksploatacji w ciągu najbliższych 3 lat.
Obok linii promowych ze Świnoujścia, Gdańska i Gdyni, polskie porty obsługują również serwisy towarowe ro-ro. Finnlines od lat eksploatuje linię Gdynia–Hanko jednym statkiem, obecnie Finntide. Ponadto w połowie roku (w 26. tygodniu) Gdynia została włączona do cotygodniowej rotacji połączeń operatora między Bałtykiem i Morzem Północnym. Serwis obsługiwany jest siostrzanymi statkami klasy Finneco, jednymi z największych tego typu w Europie Północnej, każdy o linii ładunkowej 5800 m.
Wiosną 2024 r. Lakeway Link otworzył nową linię między Gdynią a Sodertalje, którą obsługuje ro-rowiec Lakeway Express. Statek ten, odkupiony od przedsiębiorstwa Goldby Shipping ma 1625 m linii ładunkowej i może pomieścić 110 naczep. Linia, będąca wspólnym projektem Wallenius Marine i Greencarriera oferuje trzy odejścia tygodniowo z każdego portu. Na początku listopada br. od Goldby Shipping został wyczarterowany ro-rowiec Mistral, będący siostrzanym statkiem Lakeway Express.
Najwyższe obroty cargo notuje jednak Świnoujście, które obsłużyło w 2024 r. ponad 468 tys. jednostek frachtowych, co stanowi wzrost o 1,7% w porównaniu z rokiem poprzednim. Jednak obroty są znacząco niższe niż w latach 2021–2022, kiedy terminal w Świnoujściu obsłużył, odpowiednio, ponad 534 tys. i 515 tys. jednostek.




