Niemcy oddadzą miliardy euro polskim przewoźnikom

Od 3 listopada niemiecki Federalny Urząd Transportu Towarowego (BAG) będzie przyjmować wnioski o zwrot niesłusznie pobranej opłaty w postaci myta. Zezwala na to ustawa, która weszła w życie 1 października br., zmieniająca stawki opłat drogowych od samochodów ciężarowych wstecz od 28 października 2020 r. do 30 września 2021 r. Nowe są o 0,1 do 0,4 eurocenta niższe do dotychczasowych w przypadku zestawów mających 4 lub więcej osi. BAG przypomina, że przewoźnicy powinni składać kompletne wnioski z udokumentowanymi przejazdami. Platforma internetowa będzie dostępna od 3 listopada br. Zwrot myta jest skutkiem wyroku Europejskiego Trybunał Sprawiedliwości (ETS) wydanego w sprawie szczegółów kalkulacji kosztów trasy 28 października 2020 r. BAG podkreśla, że „Republika Federalna Niemiec od 2002 r. należycie zgłaszała Komisji UE wszystkie raporty dotyczące kosztów dróg. Nigdy nie zakwestionowano obciążenia policji drogowej kosztami, co zostało obecnie odrzucone przez ETS”. BAG żali się, że dochody z opłat drogowych były zawsze wykorzystywane dla potrzeb sieci dróg płatnych, a tym samym przynosiły korzyści wszystkim użytkownikom”. W ub.r. samochody ciężarowe z polskimi rejestracjami przejechały po niemieckich drogach blisko 6,5 mld km, z czego wynika, że rocznie do odzyskania jest 2 mld euro.