Wodorowy holownik

Pierwszy na świecie holownik napędzany wodorem Hydrotug 1 przeszedł testy w Porcie Ostenda. Jednostka powstała w stoczni Armón w Navia w Hiszpanii, lecz montaż instalacji wodorowej odbył się już w Belgii. Ma wejść do eksploatacji w I kwartale 2023 i operować w Antwerpii.

Powstanie holownika to efekt współpracy między CMB.Tech, a portem Antwerpia-Brugia, w ramach projektu demonstracyjnego. Hydrotug 1 jest wyposażony w 2 silniki duel fuel BeHydro V12, które mogą być zasilane zarówno wodorem, jak i tradycyjnym paliwem, o mocy 5500 KM. Ponadto może przechowywać 415 kg sprężonego wodoru w 6 zbiornikach zainstalowanych na pokładzie. Zwrócono uwagę, że każde tankowanie wodoru na tej jednostce pozwala zaoszczędzić emisję odpowiadającą 1 samochodowi, użytkowanemu przez 1 rok.

To kolejny projekt wodorowy CMB.Tech. Na początku br. przetestowano jednostkę Hydrocat 48, czyli statek do transportu załóg, również napędzany wodorem. Próby również odbyły się w Ostendzie.

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #238
Poprzedni artykułTankowce w oczekiwaniu na sankcje
Następny artykułCzy offshore wind będzie konkurencyjne?