Największy gazowiec z Chin

fot. Hudong-Zhonghua

Chińska stocznia Hudong-Zhonghua Shipbuilding przygotowuje projekt największego na świecie zbiornikowca LNG. Ma on zapewnić znaczący wzrost pojemności, jak i poprawę efektywności operacyjnej. Projekt powstał w związku z dużym popytem na transport LNG m.in. z Kataru i USA.

Nowa konstrukcja przewiezie 271 tys. m3 LNG, co oznacza wzrost pojemność o 57% w porównaniu z konwencjonalnymi statkami o pojemności 174 tys. m3. Gaz będzie przewożony w 5 zbiornikach, które będą monitorowane w czasie rzeczywistym. Ponadto statki będą wyposażone w silniki dual fuel, aby ograniczyć emisję. Projekt obejmuje również selektywną redukcję katalityczną (SCR), która powinna zmniejszyć emisję tlenków azotu (NOx), co pomoże statkowi spełnić wymogi kontroli IMO Tier III nawet w trybie diesla. American Bureau of Shipping, które było jednym z towarzystw klasyfikacyjnych oceniających projekt, podkreśliło, że statek będzie w stanie zacumować przy 70 terminalach LNG wzdłuż głównego szlaku handlowego tego surowca.

Obecnie największymi zbiornikowcami LNG są katarskie statki Q-Max o pojemności 266 tys. m3, zaś większość budowanych obecnie jednostek do przewozu skroplonego gazu to konwencjonalne statki o pojemności 174 tys. m3.

Stocznia Hudong-Zhonghua planuje w przyszłości budowę 50 tego typu jednostek, chcąc tym samym rywalizować z południowokoreańskimi zakładami, które mają obecnie 70% udział w produkcji zbiornikowców LNG.

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #259
Poprzedni artykułCoraz więcej rosyjskiego LNG
Następny artykułPierwszy na metanol