Światowe przewozy ładunków drogą morską po rocznym wzroście wynoszącym 2,4% osiągnęły poziom 12,3 mld t w 2023 r. Niewielki przyrost, o wysokości 1,6%, został również zanotowany w odniesieniu do transportu kontenerów. Łącznie przewieziono statkami 165 mln TEU w 2023 r. (dane UNCTAD).

Wśród aktywności kształtujących wyniki przewozów morskich w zeszym roku wymienia się kilka podstawowych czynników. Pierwsze to procesy inflacyjne w skali globalnej, które pchane były przez rosnące koszty surowców energetycznych oraz żywności. Co prawda poziom inflacji spadł do 6,9% w 2023 r. (8,7% w 2022 r.), jednak wciąż był on wyższy niż przed pandemią (3,5% w latach 2017–2019). Spodziewany jest jednak dalszy spadek, co powinno pozytywnie wpłynąć na aktywność gospodarczą i handlowa świata (według Międzynarodowego Funduszu Walutowego).

Drugim czynnikiem jest niski przyrost światowego PKB, który osiągnął 3,3% w 2023 r. Należy podkreślić, że wśród krajów rozwiniętych było to tylko 1,7%, a strefa euro rozwijała się w tempie 0,5%. Po drugiej stronie skali znajdują się Indie, gdzie uzyskano wzrost PKB na poziomie 8,2%. Międzynarodowy Fundusz Walutowy oczekuje, że w kolejnych latach tempo wzrostu utrzyma się na podobnym poziomie, prognozując wzrost o 3,2% oraz 3,3% w latach 2024–2025. Wyniki powinny kształtować nieco wyższe wzrosty wśród państw rozwiniętych przy słabszych rezultatach w krajach rozwijających się. Przykładem może być tutaj prognoza dla Chin oraz Indii mówiąca o wzroście PKB wynoszącym 5% i 4,5% oraz 7% i 6,5% w latach 2024–2025.


Dostęp do dalszej treści jest ograniczony tylko dla prenumeratorów. Zaloguj się lub zarejstruj przy użyciu kodu zaproszenia, który otrzymałeś/otrzymasz wraz z prenumeratą.

Mam już konto
   
Nie mam konta
*Required field
PRZEZMaciej Matczak
ŹRÓDŁONamiary na Morze i Handel 18/2024
Poprzedni artykułO biznesie w regionie
Następny artykułInwestycje w portach bałtyckich