Inwestycja ZMPSiŚ zwiększyła znacząco możliwości przeładunkowe Nabrzeża Zbożowego poprzez gotowość do obsługi większych, niż dotychczas, statków – o zanurzeniu do 11,0 m (tj. takich samych, jakie mogą wpłynąć do Szczecina pogłębionym torem wodnym).
Przed wykonaniem inwestycji głębokość przy nabrzeżu wynosiła 10 m. Oznacza to, że mogliśmy obsługiwać przy nim statki o maksymalnym zanurzeniu do 8,5-9 m. Teraz jest już o dwa metry więcej.
Budowa umocnienia dna pozwoliła na zwiększenie głębokości technicznej przy nabrzeżu do głębokości dopuszczalnej 12,5 m.
Inwestycja finansowana ze środków własnych ZMPSiŚ polegała na przebudowie (wzmocnieniu) Nabrzeża Luksemburskiego i pierwszej sekcji Nabrzeża Zbożowego. Dalsze prace polegały na wykonaniu prac pogłębiarskich wzdłuż całego Nab. Zbożowego oraz wykonaniu umocnienia dna.
Elementy umocnienia to materace wykonane (uszyte) z odpowiedniej tkaniny, rozłożone na dnie, połączone (powiązane) pod wodą w całość i wypełnione betonem. Rozwiązanie to jest analogiczne do zastosowanego i wykonywanego właśnie w sąsiednim Kanale Dębickim w ramach inwestycji „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” – konstrukcja jest identyczna.
Źródło: https://port.szczecin.pl/aktualnosci/wazna-inwestycja-w-szczecinskim-porcie-zakonczona/