Mitsui O.S.K. Lines kontynuuje prace nad rozwojem napędu wspomaganego wiatrem. Cały czas opiera się na koncepcjach Wind Challenger, czyli żagli, które zostały zainstalowane w październiku 2022 r. na masowcu Shofu Maru. Teraz powstał projekt napędzanego wiatrem gazowca LNG.
Współpracując z HD Hyundai Heavy Industries i Samsung Heavy Industries oraz towarzystwem klasyfikacyjnym Lloyd’s Register, Japończycy opracowali innowacyjne koncepcje statku do przewozu LNG, który może osiągnąć do 30% oszczędności paliwa w trakcie rejsu (15%–20% oszczędności rocznie). Firma zakończyła wstępne projekty innowacyjnego statku LNG z czterema żaglami. Kluczowym elementem jest przesunięcie mostka w kierunku dziobu statku, co umożliwia zwiększenie liczby sztywnych żagli z dwóch do czterech, które osiągnęłyby maksymalną wysokość ok. 48 m. Pozwala to zoptymalizować rozmieszczenie żagli i zmaksymalizować oszczędności paliwa. Długość statków wynosiłaby od 287 m do 290 m, a pojemność każdego z nich 174 tys. m.
Jak informuje MOL, dzięki instalacji systemu na masowcu o nośności 100 tys. t, udało się zmniejszyć dzienne zużycie paliwa nawet o 17%, co odpowiada średnio 5% do 8% na rejs podczas pierwszych siedmiu rejsów w obie strony z Australii, Indonezji i Ameryki Północnej do Japonii. W żagiel wyposażonych już dziewięć masowców tego armatora.
MOL informuje, że dla nowych projektów przeprowadzono kompleksową ocenę ryzyka we współpracy ze stoczniami, towarzystwem klasyfikacyjnym i państwami bandery. Oceny obejmowały układ żagla, wpływ na widoczność, procedury awaryjne i inne środki bezpieczeństwa. Ponadto, we współpracy z wybranymi państwami bandery, przeprowadzono oceny bezpieczeństwa. Firma zobowiązała się wcześniej do zainstalowania swojego Wind Challengera na 25 statkach do 2030 r. i 80 statkach do 2035 r.






