Dodanie naszego nowego nowoczesnego promu Stena Ebba na południowym Bałtyku jest odpowiedzią Stena Line na dynamicznie rosnące zapotrzebowanie klientów. Obsługujemy trasę Gdynia – Karlskrona od ponad 25 lat, a dzięki nowym promom E-Flexer umożliwimy naszym partnerom rozszerzenie działalności, poprawiając dostęp do rynków i utrzymując europejskie łańcuchy dostaw –  mówił Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający Stena Line w czasie uroczystości nadania nazwy nowej jednostce, któremu w wydarzeniu towarzyszyła córka…Ebba. Chrzest promu odbył się 11 stycznia br., na pokładzie samochodowym statku cumującego w terminalu promowym w Karlskronie. Matką chrzestną została Ulrica Messing, wojewoda regionu Blekinge i była minister m.in. infrastruktury oraz zatrudnienia w szwedzkim rządzie.

W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele wielu firm z sektora transportu morskiego, a także instytucji z Polski i Szwecji, w tym Joanna Hofman, ambasador RP w Sztokholmie, Emma Swahn Nilsson, przewodnicząca rady miasta Karlskrona, Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdyni, Anders Hermansson, dyrektor szwedzkiej organizacji armatorów Svensk Sjöfart, a przede wszystkim Dan Sten Olsson, prezes grupy Stena AB i właściciel Stena Line, z małżonką.

Wraz z wejściem na Stena Ebba na trasę między Polską a Szwecją, jak również wcześniejszym wprowadzeniem siostrzanego statku Stena Estelle, rozpoczynamy nowy etap rozwoju naszego połączenia. Modernizacja naszej floty umożliwi dalszy wzrost ruchu transportowego, co jest ważne nie tylko dla nas i naszych klientów, ale także dla całych regionów i krajów, które łączymy – powiedział Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

Nadanie imienia było też okazją do krótkiego rejsu po archipelagu Karlskrony, który uświetniła uroczysta kolacja oraz koktajl na pokładzie promu, a przede wszystkim możliwością przeprowadzenia wielu kuluarowych rozmów, zarówno tych towarzyskich, jak i biznesowych.

Stena Ebba, wspólnie z bliźniaczą jednostką Stena Estelle, to promy klasy E-Flexer, największe obecnie eksploatowane na Bałtyku. Oba statki powstały w stoczni China Merchants Jinling Shipyard (Weihai), skąd trafiły do Gdyni, Stena Estelle w czerwcu ub.r., zaś Stena Ebba w listopadzie ub.r. Wcześniej oba promy przeszły krótki remont w Gdańskiej Stoczni „Remontowa”. Pierwszy z nich wszedł do eksploatacji na początku września ub.r., drugi zaś na początku stycznia br.

Jednostki mają 240 m długości, na pokład zabierają 1200 pasażerów oraz dysponują linią ładunkową wynoszącą 3600 m. Ponadto zapewniają o 30% większą wydajność energetyczna w porównaniu z innymi jednostkami szwedzkiego armatora, dzięki specjalnej konstrukcji kadłuba, śruby napędowej, gruszki dziobowej i sterów. Prom jest również przystosowany do użycia metanolu lub innego ekologicznego paliwa oraz do zasilania energią z lądu w czasie postoju w porcie.

Obecnie na trasie Gdynia-Karlskrona pływają 4 promy: Stena Ebba, Stena Estelle, Stena Spirit i Stena Vision, który jednak od wiosny br. będzie obsługiwał trasę Cherbourg-Rosslare. Z kolei Stena Nordica będzie wykorzystywany, w miarę potrzeb, do wspierania europejskiej sieci połączeń Stena Line.

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONamiary na Morze i Handel
Poprzedni artykułPERN. Inwestycje za 700 mln zł
Następny artykułCyberbezpieczeństwo w gospodarce morskiej