Wysokie koszty, niedobór mocy przewozowych i niepewność gospodarcza – europejski transport drogowy wszedł w 2025 r. z bagażem problemów. Choć przewoźnicy liczą na odbicie, dziś wielu z nich balansuje na granicy opłacalności.

Mimo że wartość europejskiego rynku drogowego transportu towarowego ma wzrosnąć w 2025 r. do 436,9 mld euro (Transport Intelligence), to realne nastroje branży pozostają dalekie od optymizmu. Koszty operacyjne stają się głównym czynnikiem decydującym o rentowności przewoźników.

Rynek jest w stagnacji. Po stronie przewozów krajowych mamy przesyt mocy, natomiast na międzynarodowych obserwujemy wyraźny brak dostępnych samochodów – zauważa Jakub Szałek z Trans.eu, komentując dane z platformy giełdowej.

Zgodnie z raportem Trans.eu ,,Rynek transportowy 2024/2025” w ubiegłym roku średni wzrost kosztów operacyjnych w sektorze transportu drogowego wyniósł aż o 7,2%, a prognozy na 2025 r. wskazują na dalszy wzrost. W szczególności najbardziej odczuwalne są wzrosty kosztów paliwa, myta drogowego oraz ubezpieczeń.

Koszty niestety nie pozwalają nam funkcjonować w sposób optymalny – mówi Albert Szczepaniak, menedżer transportu i spedycji w VIVE Group. – Biorąc pod uwagę trzy najważniejsze czynniki, paliwo stanowi średnio ok. 30% kosztów, kolejne 25%–30% to są koszty związane z wynagrodzeniami i utrzymaniem pracowników i kolejne 25%–30% to są opłaty drogowe. W związku z czym tak naprawdę dla przewoźników zostaje jedynie pozostałe ok. 10%–20%, w których możemy szukać optymalizacji.

Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska, wskazuje, że sytuacja jest szczególnie dramatyczna w krajach takich jak Niemcy, gdzie w grudniu 2023 r. wzrosły opłaty za użytkowanie autostrad aż o 83%. Wiele firm już teraz zmaga się z trudnościami w utrzymaniu rentowności. Koszty rosną, ale stawki na rynku nie nadążają za tą dynamiką.


Dostęp do dalszej treści jest ograniczony tylko dla prenumeratorów. Zaloguj się lub zarejstruj przy użyciu kodu zaproszenia, który otrzymałeś/otrzymasz wraz z prenumeratą.

Mam już konto
   
Nie mam konta
*Required field
PRZEZAnna Majowicz
ŹRÓDŁONamiary na Morze i Handel 8/2025
Poprzedni artykułKonflikty i budowy, światowe i bałtyckie
Następny artykułLepsze drogi i nowe możliwości