Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2025

– Forum Gospodarki Morskiej Gdynia to niezwykła okazja do wymiany doświadczeń i zacieśniania współpracy na rzecz rozwoju morskiego biznesu i Gdyni – podkreśla Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni.

Przed nami XXIV edycja tego wydarzenia, które odbędzie się 10 października 2025 r. Prelegenci pięciu paneli tematycznych przedstawią bieżącą sytuację w poszczególnych sektorach gospodarki morskiej oraz analizę wyzwań stojących przed branżą, m.in. w kontekście sytuacji geopolitycznej.

– Trudno wyobrazić sobie miasto, które swoje istnienie zawdzięczałoby tak mocno gospodarce morskiej jak Gdynia. Niemal 100 lat temu powstał plan, pozornie niemożliwy, aby zbudować miasto, które będzie wyznaczać nowe trendy i trwale połączy Polskę z morzem. Jesteśmy dumni z tego, że Gdynia wciąż pozostaje miejscem spotkań ludzi morza – podkreśla prezydent Aleksandra Kosiorek.

W trakcie tegorocznej edycji forum paneliści będą starali się zaprezentować, możliwe jak najszerzej, bieżącą sytuację całej branży, jak również wskazać kierunki jej rozwoju oraz stojące przed nią wyzwania. Wypracowana przez lata pozycja forum, doświadczenie oraz szerokie kontakty liderów i organizatorów na rynku krajowym i za granicą są podstawą rozwoju forum i budowania jego marki. Przez lata udało się przekształcić je w największe w Polsce spotkanie przedstawicieli firm gospodarki morskiej wyrażających opinie i potrzeby organizacji branżowych. Źródłem sukcesu jest stale dopasowywana do potrzeb uczestników formuła spotkania oraz realizacja podstawowego założenia imprezy, jaką jest „biznes dla biznesu”.

Gośćmi specjalnymi tegorocznego wydarzenia będą: Gavin Gulia, ambasador Republiki Malty w Polsce, Dorota Lost–Siemińska, dyrektor Departamentu Prawnego i Relacji Zewnętrznych w Międzynarodowej Organizacji Morskiej, oraz Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za gospodarkę morską.

– Już od ponad 20 lat tematyka Forum Gospodarki Morskiej Gdynia koncentruje się na najważniejszych sprawach dla międzynarodowej i krajowej gospodarki morskiej. Wybór tematów poprzedzony jest wieloma rozmowami z przedstawicielami branży morskiej. W tygodniu po forum Międzynarodowa Organizacja Morska zdecyduje o skali dekarbonizacji żeglugi światowej, co będzie miało istotne konsekwencje dla całej gospodarki morskiej, a w szczególności dla armatorów, stoczni, producentów napędów, a także dla portów i terminali – zaznacza Sławomir Kalicki, lider Forum Gospodarki Morskiej Gdynia.

Dlatego też tegoroczne forum będzie opierało się na pięciu głównych blokach tematycznych:

  • Porty morskie
  • Logistyka morska
  • Energia odnawialna
  • Biznes w żeglarstwie
  • Cyberbezpieczeństwo i żegluga autonomiczna.

Jak zwykle ciekawy będzie panel poświęcony polskim portom morskim. To bowiem nie tylko węzły logistyczne na styku różnych gałęzi transportu, generujące duże wpływy do budżetu państwa (w 2023 r. była to kwota 56 mld zł), ale także istotne elementy tkanki współegzystującej z miastami. Panel poświęcony będzie wyzwaniom i możliwościom związanym z harmonijnym współistnieniem miasta i portu. Ważnym wątkiem będzie integracja przestrzeni portowych z otoczeniem miejskim, umożliwiająca lepsze wykorzystanie potencjału nadmorskich lokalizacji z korzyścią zarówno dla mieszkańców, jak i dla gospodarki.

Z przeładunkami w portach i obsłudze łańcuchów dostaw nierozerwalnie związana jest logistyka morska. W trakcie tegorocznej edycji forum poruszone zostaną tematy związane m.in. z wyzwaniami wynikającymi ze zmian w mechanizmach funkcjonowania globalnych i regionalnych rynków towarowych oraz transportowych. Związana z tym jest ocena obecnej sytuacji w sektorze TSL oraz zarządzanie sektorem logistycznym w warunkach wzrastającej niepewności na rynku. Paneliści zwrócą tez uwagę na rolę regulatorów sektora TSL w budowie jego odporności na zakłócenia zewnętrzne.

Wciąż aktualnym tematem pozostaje energetyka odnawialna. Tym razem dyskusja dotyczyć ma wpływu cen energii elektrycznej na budowę konkurencyjności firm w obrębie Morza Bałtyckiego na przykładzie inwestycji w produkcję paliw alternatywnych. Polski offshore dopiero się zaczyna budować i jeżeli faktycznie będziemy mieli do czynienia z drogą energią, to jaka jest jego przyszłość?

Od kilku lat na Forum Gospodarki Morskiej Gdynia zagościł panel związany z branżą żeglarską. Szczególnie że Polska jest jednym z największych na świecie producentów jachtów i łodzi, których odbiorcami są również najbardziej znane osoby w świecie sportu czy rozrywki. Tym razem dyskusja poświęcona będzie przyszłości wydarzeń żeglarskich oraz nowoczesnym technologiom ich budowy.

W przypadku cyberbezpieczeństwa i żeglugi autonomicznej panel pokaże, jak sztuczna inteligencja staje się fundamentem innowacji w sektorze morskim – od automatyzacji procesów po ochronę przed cyberzagrożeniami. W centrum uwagi znajdą się również nowe regulacje IACS UR E26 i E27, obowiązujące od lipca 2024 r., które wyznaczają globalne standardy cyberodporności systemów okrętowych. Spotkanie będzie okazją, by zastanowić się, jak mądrze połączyć potencjał AI z wymogami bezpieczeństwa, kształtując konkurencyjną i bezpieczną przyszłość polskiej i światowej gospodarki morskiej.

Organizatorem forum jest Miasto Gdynia oraz Agencja Rozwoju Gdyni.

Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2025 – 10 października – Park Naukowo-Technologiczny. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, po wcześniejszej rejestracji na stronie internetowej. Liczba miejsc jest ograniczona, warto więc odpowiednio wcześniej potwierdzić swoją obecność na forum.

ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #309
Poprzedni artykułLogistyka 4.0 a żegluga śródlądowa
Następny artykułUSA przeciwko MEW