Przełom roku postawił przed światowym rynkiem portowym nowe wyzwania, wśród których kluczowe okazały się wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych. Nowy prezydent ogłosił, a następnie wprowadził system taryf celnych na towary importowane do USA. Obwiano się, że odbije się to głównie na rynku kontenerowym, który w znaczącej części odpowiada za import towarów przetworzonych do Stanów Zjednoczonych, zarówno z Chin, jak i Europy.
Wyniki przeładunków w I półroczu br. nie potwierdziły jednak wpływu ceł na rynek, bowiem wolumen kontenerów osiągnął 93,5 mln TEU, co znów przekłada się na wzrost o 4,5%. Rynek jest więc wciąż na ścieżce wzrostowej, choć obserwacja kwartalnych zmian wskazuje, że jego dynamika systematycznie spada.
W wymiarze bałtyckim wyniki kontenerowe okazują się jeszcze lepsze, bowiem przeładunki portowe osiągnęły poziom 6 mln TEU, co oznacza przyrost o 12,8%. Wolumen wzrastał w większości krajów, a jedynym wyjątkiem była Szwecja (spadek o 3,5%). Znów największe przyrosty zanotowała Polska, gdzie ruch kontenerowy zwiększył się o 20,7% (322,6 tys. TEU). Dynamiczny przyrost był obserwowany także w Litwie, przeładunki bowiem wzrosły tam o 28,8% (154,6 tys. TEU). Warto także zwrócić uwagę na Finlandię i Danię, tam wolumeny zwiększyły się o, odpowiednio, 92 tys. TEU (14,2%) oraz 83 tys. TEU (19%). Widoczny jest także spadek dynamiki przeładunków rosyjskich, bowiem z poziomów oscylujących wokół 30% w 2024 r., spadła ona do 4,7% w I połowie 2025. Łącznie było to 870 tys. TEU.
Największym portem kontenerowym na Bałtyku jest w dalszym ciągu Gdańsk, gdzie przyrost obrotów o kolejne 20,7% przełożył się na przeładunek wynoszący 1,29 mln TEU. Utrzymanie takiej intensywności w drugiej połowie roku pozwoli na przekroczenie kolejnej bariery, wynoszącej 2,5 mln TEU. Znaczące przyrosty wśród pierwszej dziesiątki portów kontenerowych regionu były również udziałem portów w Kłajpedzie (28,8%), Helsingborgu (21,3%), Gdyni (19,2%), HaminieKotce (15,8%) oraz Aarhus (13,5%). (Więcej w „Namiarach na Morze i Handel” 18/2025).






