W kilku miejscach na świecie trwają prace na przygotowaniem do realizacji projektów statków handlowych o napędzie nuklearnym. Najbardziej optymistyczne założenia analityków mówią o tym, że jednostki używającego takiego napędu mogą pływać po oceanach już w ciągu najbliższej dekady.

Jednym z najbardziej zaawansowanych projektów statku o napędzie jądrowym jest koreańska koncepcja firmy Samsung Heavy Industries, która zakłada budowę tankowca do transportu LNG o pojemności 174 tys. m3, napędzanego małym modułowym reaktorem solnym. Projekt ten otrzymał już wstępną zgodę (zatwierdzenie zasadnicze, AIP) towarzystwa American Bureau of Shipping na budowę statku, a Samsung pochwalił się tym certyfikatem podczas wrześniowych targów Gastech 2025 w Mediolanie.

Zatwierdzenie zasadnicze ze strony ABS potwierdza, że proponowana koncepcja obejmująca nową technologię jest zgodna z intencjami najbardziej odpowiednich zasad i wytycznych ABS, a także wymaganymi odpowiednimi kodeksami i normami branżowymi. Taki certyfikat zazwyczaj powstaje na wczesnym etapie projektowania koncepcyjnego, co ma pomóc klientowi w wykazaniu wykonalności projektu partnerom projektowym i organom regulacyjnym.


Dostęp do dalszej treści jest ograniczony tylko dla prenumeratorów. Zaloguj się lub zarejstruj przy użyciu kodu zaproszenia, który otrzymałeś/otrzymasz wraz z prenumeratą.

Mam już konto
   
Nie mam konta
*Required field
PRZEZGrzegorz Bryszewski
ŹRÓDŁONamiary na Morze i Handel 19/2025
Poprzedni artykułCzy Chiny czają się do skoku?
Następny artykułZatoka Perska jako punkt zapalny?