Od strony morza i lądu

Najpóźniej w połowie 2023 r. w pełni gotowa ma być obrotnica nr 2 w gdyńskim porcie. To efekt podpisanego pod koniec września ub.r. porozumienia między Zarządem Morskiego Portu Gdynia i PGZ Stocznią Wojenną w Gdyni w sprawie relokacji pływającego doku, będącego własnością stoczni. Jego przeniesienie jest niezbędne do zakończenia budowy wspomnianej obrotnicy, o docelowej średnicy 480 m, która umożliwić ma obsługę statków o długości 400 m. Port Gdynia zobowiązał się do budowy wnęki dokowej i przebudowy odcinków nabrzeży: Południowego II i Zachodniego I, gdzie następnie zostanie przetransportowany dok. Druga część prac polegać będzie na przebudowie Pirsu nr II, co obejmować będzie m.in. rozbiórkę 22,7 m głowicy pirsu, a także zabezpieczenie jego czoła. Inwestycja ma zostać zrealizowana w ciągu najbliższych 18 miesięcy.

– Nowa obrotnica to kolejny milowy krok w najnowszej historii naszego portu. Inwestycja ta umożliwi zawijanie do gdyńskiego portu większych statków o długości 400 m, obsługujących bezpośrednie połączenia oceaniczne z Dalekim Wschodem i innymi kontynentami. Lokalizacja przy nabrzeżu Slipowym stoczniowego doku pływającego to kolejna portowa inwestycja, dzięki której tworzymy optymalne warunki rozwoju dla działających na naszym terenie obecnych i przyszłych kontrahentów. Korzyści są obopólne, a sama stocznia zyska zupełnie nowe możliwości prowadzenia biznesu – podkreślił Jacek Sadaj, prezes ZMPG.

Budowa portowej obrotnicy nr 2 trwa już od 2017 r. Jest jednym z elementów projektu „Pogłębiania toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – Etap I i III”, który realizowany jest przez 2 inwestorów – ZMPG (etap I i III) i Urząd Morski w Gdyni (etap II).

Natomiast w czerwcu ub.r. zakończono kluczową dla dostępności od strony lądu inwestycję drogowo-kolejową w gdańskim porcie. Projekt „Rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym” obejmował budowę 10 km dróg, 7 km torów, 14 rozjazdów, 7 obiektów inżynierskich, w tym wiadukty drogowe i przepusty ochronne na rurociągach paliwowych PERN i Grupy Lotos oraz parking buforowy dla aut ciężarowych. Generalnym wykonawcą była sopocka firma NDI.

Inwestycję realizujemy z myślą o naszych aktualnych i przyszłych kontrahentach, aby prowadzone przez nich procesy przeładunków były jak najbardziej wydajne. Chodzi tu o budowę nowych dróg i układów torowych wyprowadzanych ze stacji kolejowej PKP Port Północy do bram poszczególnych terminali. W przypadku największego z nich, czyli DCT, są to 2 tory. Dodatkowo zrealizowana właśnie inwestycja drogowa wyprowadzi bezkolizyjnie ruch z terminalu, dalej na południe Polski – mówił tuż przed zakończeniem prac Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

W ramach inwestycji przebudowywane zostały ulice: Portowa, Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego. Powstały 4 nowe wiadukty, pojawił się dodatkowy tor do terminalu DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Powstał także parking buforowy dla aut ciężarowych – pierwszy w tej części portu (więcej w „Namiarach na Morze i Handel” 1/2022).

PRZEZPiotr Frankowski, Czesław Romanowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #218
Poprzedni artykułNajwiększy taki gazowiec
Następny artykułNamiary na Morze i Handel nr 01/2022