Europejski Zielony Ład – nadzieje i obawy

Rosyjska agresja na Ukrainę, związane z nią sankcje i braki w dostawach surowców zahamują przejście branży morskiej w stronę LNG – uważają eksperci z Poten & Partners. Według nich nie ma wielu krótkoterminowych alternatyw dla tego surowca, w związku z czym konieczny może być powrót do użycia węgla, choć na razie w ograniczonej skali. Wzrost jego zakupów odnotowano nie tylko w Europie, ale również w Chinach i Indiach. Może to oznaczać spowolnienie procesu odejścia od paliw bezemisyjnych na rzecz surowców kopalnych.

Czy jest to faktycznie możliwe? Jeśli tak, to pod znakiem zapytania mogą stanąć ambitne plany Unii Europejskiej, aby już w 2030 r. unijna redukcja emisji gazów cieplarnianych wyniosła 55%, jak zakłada pakiet Fit for 55, w stosunku do poziomu z 1990 r. Z kolei do 2050 r. Europa ma stać się kontynentem bezemisyjnym, a przynajmniej w części unijnej, co jest głownym celem Europejskiego Zielonego Ładu.

Już w trakcie pandemii ogromnie wzrósł europejski popyt na LNG. Tuż przed rosyjską inwazją na Ukrainę sprowadzano z Rosji ok. 40% tego surowca. Z kolei w styczniu i lutym import LNG stanowił ok. 30% całego gazu kupowanego przez Europę. Oprócz Rosji główni dostawcy surowca to USA i Katar. Eksperci ostrzegają jednak, że gaz importowany morzem nie zaspokoi europejskiego popytu. Problem pogłębia niewydolność możliwości eksportowych USA, które nie są w stanie eksploatować złóż w tempie, w jakim wzrasta popyt na gaz w Europie. Wraz z wprowadzeniem sankcji na Rosję i odejściem od Nord Stream 2 potrzebne będą alternatywne źródła energii.

– Wygląda na to, że LNG będzie coraz droższy. Nie jest zaskakujące, że inwazja na Ukrainę ma wpływ na wzrost cen gazu, a wraz z nim LNG, ale wzrost cen ropy naftowej oznacza również wzrost długoterminowych kontraktów LNG związanych z ropą – skomentował Robert Songer, analityk rynku LNG w firmie ICIS.

Rozwiązania proponowane przez EZŁ dla szeroko rozumianej branży transportu i logistyki z uwzględnieniem szans i barier ich wdrożenia będą jednym z głównych tematów konferencji „Europejski Zielony Ład w transporcie i logistyce – szansa rozwoju czy ekologiczny nakaz?”. Spotkanie odbędzie się 14 czerwca 2022 r., w Courtyard Gdynia by Marriot. Współorganizatorem wydarzenia są „Namiary na Morze i Handel”, a partnerami: Morska Agencja Gdynia Sp. z o.o (Partner Główny), Comal Sp. z o.o., PCC Intermodal SA, STBU i Terramar Sp. z o.o (Partnerzy Srebrni) i Hutchison Ports Gdynia, Stena Line oraz Polska Żegluga Bałtycka (Polferries) SA. Konferencja znajdzie się w programie XI edycji spotkania Transport Week, zaplanowanego na 14-15 czerwca br., którego organizatorem tradycyjnie jest Actia Forum.

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #226
Poprzedni artykułNamiary na Morze i Handel nr 09/2022
Następny artykułTankowce na wyprzedaży