W 2021 r. łotewskie porty przeładowały ponad 41,7 mln t. Wynik ten jest zasługą 3 głównych ośrodków w Rydze, Ventspils i Liepaji. Jednak na liczącej 500 km linii brzegowej Łotwy, funkcjonuje także 7 małych ośrodków portowych: Skulte, Mersrags, Salacgriva, Pavilosta, Roja, Jurmala i Engure.
Łotewskie wybrzeże to nie tylko porty handlowe, ale również liczna sieć marin obsługujących jachty i łodzie motorowe. Także małe porty coraz częściej obsługują również jachty, oferując szeroka gamę usług żeglarskich dla klientów ze Skandynawii czy Europy Środkowej i Wschodniej, promując tym samym Łotwę jako kierunek turystyczny.
![](https://www.namiary.pl/wp-content/uploads/2022/05/27194-02-300x153.jpg)
Rozbudowie ich potencjału w tym zakresie służył także projekt EastBaltic Coast, realizowany przez Łotwę wspólnie z Estonią w ramach unijnego programu Interreg. W jego ramach powstały i wciąż powstają nowe nabrzeża jachtowe, modernizowane dotychczas użytkowane oraz rozbudowywana jest infrastruktura serwisowa, mająca poprawić ich atrakcyjność wśród żeglarzy. W części z nich działają również parki serwisowe dla jednostek pływających, które oferują przechowywanie na zimę, przeglądy i naprawy jachtów oraz łodzi motorowych (jednym z nich jest prężnie działający Boat Park Pavilosta czy mała stocznia jachtowa w marinie Auda) oraz szkoły żeglarskie, które cieszą się wielką popularnością wśród najmłodszych adeptów żeglarstwa, jak np. klubu w Skulte czy Salacgriva.
![](https://www.namiary.pl/wp-content/uploads/2022/05/27194-07-300x153.jpg)
Najwięcej jachtowych przystani, bo aż 7 działa w obrębie Rygi, zarówno w samym mieście, na rzece Dźwinie, jak i w obrębie Zatoki Ryskiej. Oferują łącznie niemal 500 miejsc. Są wśród nich takie mariny jak: położona w sąsiedztwie terminalu promowego Andrejosta Marina, największa Riga City Yacht Club, jedna z najmłodszych Riga Sport Sailing Centre, czy też leżąca nieco poza miastem Auda Marina. Obsługują one głównie żeglarzy łotewskich, choć pojawiają się w nich także łodzie z innych europejskich krajów, jak np. z Niemiec, Finlandii, Szwecji czy Polski.
![](https://www.namiary.pl/wp-content/uploads/2022/05/27194-05-300x153.jpg)
Zresztą Zatoka Ryska, wzdłuż całej swojej linii brzegowej, oferuje kilka większych i mniejszych marin, zlokalizowanych w małych portach. Na zachodnim wybrzeżu przystanie jachtowe działają w Roja, Mersrags (Yacht Club Curland) i w Engure. Wschodni brzeg zatoki proponuje postój w Skulte, Salacgriva, czy w najmniejszej z nich, Kuiviżi, oddalony zaledwie 13 km od granicy Estonii.
Natomiast najbardziej popularną mariną wśród żeglarzy z Polski wydaje się Liepaja. Jak podkreśla Karlis Kints, jej szef, w sezonie pojawia się ok. 100 jachtów i łodzi z naszego kraju. Jest to bowiem dobre miejsce na krótki rejs z Polski wzdłuż bałtyckiego wybrzeża lub przystanek w drodze ku estońskim wyspom. Marina dysponuje 100 miejscami postojowymi.
![](https://www.namiary.pl/wp-content/uploads/2022/05/27194-06-300x153.jpg)
Sporo jachtów i łodzi z Polski zawija również do położonej bardziej na północ mariny w Ventspils, która powstała w miejscu dawnego portu rybackiego i oferuje 50 miejsc postojowych. Zarządzający nią Linards Volks zwraca uwagę, że przed pandemią COVID-19 polscy żeglarze plasowali się na 5. miejscu wśród największych klientów obiektu, który obsługuje rocznie ok. 500 jednostek. Także w br. pierwszym jachtem, który się tam pojawił była polska jednostka, która zwinęła już w styczniu.
Na brak łodzi, przede wszystkim latem, nie może narzekać również marina w Pavilosta, działająca na rzece Saka, tuż przy jej ujściu do Bałtyku. Szczególnie, że jest to miejsce bardzo popularne wśród Łotyszy, którzy lubią spędzać tam wakacje. Jedną z zalet tego obiektu jest stacja paliw umożliwiająca tankowanie łodzi do długim rejsie. Obiekt mieści ok. 30 jednostek.
![](https://www.namiary.pl/wp-content/uploads/2022/05/27194-08-300x153.jpg)
Aby dystans między kolejnymi punktami tankowania nie był zbyt duży, budowę takiego obiektu planują również władze mariny Engure, w Zatoce Ryskiej.
Jednocześnie liczą, że zachęci to do korzystania z przystani większą rzeszę żeglarzy niż do tej pory. Ma dla nich przygotowane 50 miejsc postojowych.
Więcej informacji na temat łotewskich martin i przystani można znaleźć na stronie www.eastbaltic.eu.
Piotr Frankowski