Normalność w branży kontenerowej nie wróci

FREEPIK

Kongestia w portach nie pozwoli wrócić w br. do poziomów stawek sprzed pandemii, co oznacza, że bieżąca sytuacja utrzyma się do 2023 r., a być może jeszcze dłużej – wynika z ustaleń agencji ratingowej Fitch. To doskonała wiadomość dla armatorów z branży kontenerowej, dla których I kwartał 2022 r. był okresem rekordowych obrotów. Branża odnotowała wówczas przychody rzędu 59 mld USD. Oznacza to jednak także przedłużenie występowania utrudnień w światowym handlu, a także wzrostu kosztów działalności armatorów. Fitch przewiduje, że obniżki cen stawek można się spodziewać dopiero wraz z rozbudową floty kontenerowej. Obecny portfel zamówień na kontenerowce stanowi równowartość aż 26% istniejącej floty, gdy przed pandemią było to zaledwie 10%. Zbyt duża liczba dostępnych statków może wpłynąć na spadek cen frachtu, ale stanie się to najwcześniej w 2023 r. – uważają analitycy Fitch.

Poprzedni artykułCeny frachtu rosną przez wojnę
Następny artykułCMA CGM obniży fracht na prośbę rządu