Wojna napędza porty

Ponad 62 mln t przeładowały w I półroczu br. polskie porty morskie. To wynik lepszy od ubiegłorocznego o prawie 10%, a od II półrocza minionego roku, które do tej pory było najlepsze od 2018 r., o 7,5%. W ich obrotach dostrzegalne są konsekwencje wojny na Ukrainie oraz związanych z nią sankcji i ograniczeń w handlu z Rosją.

Najwięcej, bo 30,3 mln t, czyli o prawie 19% więcej niż w I półroczu 2021 r., przeładował Port Gdańsk. Najdynamiczniej wzrosły obroty drewnem – o ponad 4000%, którego było łącznie 322,5 tys. t. Zwiększyły się także przeładunki rudy – o 477%. W całym półroczu przez gdańskie nabrzeża przeszło 366,6 tys. t tego ładunku. Wzrosty odnotowano także w obrotach węgla, o 46% do poziomu 3,9 mln t, i paliw płynnych, o 44% do 11,5 mln t. Niewiele w porównaniu do 2021 r. zmieniły się obroty zboża i drobnicy. Przeładunki zboża wzrosły o 2% do 901,9 tys. t, a drobnicy spadły o niecały 1% do 11,8 mln t.

Z kolei w Porcie Gdynia w minionym półroczu przeładowano 13,7 mln t, o 2% więcej niż w analogicznym okresie 2021 r. Wśród ładunków najwięcej było drobnicy, 8,1 mln t (czyli o 3,7% więcej niż w I półroczu 2021 r.), 2,2 mln t zboża (o 17% mniej niż rok wcześniej), 1,3 mln t węgla (o 68,5% więcej niż przed rokiem), 960 tys. t paliw płynnych (o 28% mniej niż przed rokiem), 817 t innych ładunków masowych (o 4% więcej niż przed rokiem) i 347 tys. t drewna (o 265% więcej niż przed rokiem). W niewielkim zakresie zmieniła się też struktura obrotów. W dalszym ciągu dominującą grupą jest drobnica, która stanowi 59% obrotów – o 1 p.p. więcej niż przed rokiem. Zmniejszył się udział zboża, które stanowi drugą pod względem wielkości przeładunków grupę towarową.

Natomiast w portach Szczecina i Świnoujścia w I półroczu 2022 r. przeładowano 17,5 mln t towarów – o 3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 r. Najwięcej było drobnicy, 9,1 mln t, co było wynikiem o 1,5% gorszym niż przed rokiem. Kolejne pod względem wielkości obrotów były paliwa płynne, których przeładowano 3,3 mln t (o 29% więcej niż przed rokiem). Dużym wzrostem i dużym wolumenem charakteryzowała się także ruda, której obsłużono 1,6 mln t (o 68% więcej niż rok wcześniej). Mniejsze przeładunki odnotowano w grupie innych ładunków masowych – 1,4 mln t (o 8% mniej niż przed rokiem). Jeszcze bardziej skurczyły się obroty węgla, którego w zachodniopomorskich portach było w minionym półroczu 1,2 mln t, czyli o 29% mniej niż w I półroczu 2021 r. Z kolei zboża przeładowano o 19% mniej, osiągając wynik na poziomie 825 tys. t. Najmniejsze obroty dotyczyły drewna, którego było 117,6 tys. t, co jednak jest wynikiem o 21,5% lepszym niż przed rokiem (więcej w „Namiarach na Morze i Handel” 16/2022).

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #233
Poprzedni artykułSpekulacyjne kontenerowce
Następny artykułPolish Maritime Industry Journal 2022