Port Hamburg wraz z działającymi na jego terenie terminalami kontenerowymi oraz armatorem Unifeeder wprowadzą do 1 listopada br. system transportu ładunków wewnątrz portu drogą wodną, zamiast transportem lądowym. Ma on z jednej strony zapobiec kongestii od strony lądu, a z drugiej ograniczyć emisję CO2 w porcie.
Usługa zapewni transfery kontenerów między terminalami HHLA CTA, CTT i CTB oraz Eurogate, a w niedalekiej przyszłości także Süd-West Terminal. Jednym z elementów tego sytemu jest stworzenie cyfrowego procesu odprawy celnej do obsługi kontenerów w porcie, przewożonych między terminalami feederem.
Wcześniej przez 3 miesiące testowano proponowane rozwiązania, a ich efektem było ograniczenie transportu lądowego między terminalami o 50 kontenerów miesięcznie. Z kolei Unifeeder wykonuje do 85 połączeń terminalowych tygodniowo, a w najbliższej przyszłości będzie starał się przenieść 50% swoich operacji przeładunkowych w porcie z samochodów ciężarowych na feedery.
Według przedstawicieli portu przewidywane korzyści obejmują odciążenie infrastruktury portowej poprzez zmniejszenie liczby przejazdów ciężarówek między terminalami, skrócenie czasu oczekiwania na kontenery oraz spadek emisji CO2. Szczególnie że, podobnie jak wiele portów, także Hamburg zgłasza niedobór wykwalifikowanych kierowców ciężarówek. W 2021 r. Port Hamburg obsłużył prawie 9 mln TEU, zaś w I półroczu br. było to 4,4 mln TEU.