Wodorowy szlak

Port w Rotterdamie i hiszpańska firma energetyczna Cespa opracowały projekt dostarczania hiszpańskiego wodoru do Holandii na potrzeby branży morskiej. Celem Rotterdamu jest zbudowanie do 2030 r. infrastruktury dostarczającej północno-zachodniej Europie 4,6 mln t zielonego wodoru rocznie.

Cepsa planuje eksportować do Holandii wodór wyprodukowany w swoim zakładzie San Roque, w pobliżu Zatoki Algeciras. Oczekuje się, że szlak transportowy będzie gotowy do 2027 r. Firma zamierza również rozwinąć podobny łańcuch dostaw ze swojego parku energetycznego La Rabida w Huelvie.

Rozwiązanie to ma pomóc w dekarbonizacji przemysłu i transportu morskiego oraz wesprzeć unijną strategię RePower UE, która ma na celu zagwarantowanie niezależności i bezpieczeństwa energetycznego Europy oraz stymulowanie produkcji czystej energii. Szczególnie że, jak stwierdził Allard Castelein, prezes Portu Rotterdam, Europa Północno-Zachodnia zużywa znacznie więcej energii, niż jest w stanie wyprodukować w sposób zrównoważony.

Niektóre firmy działające w holenderskim porcie już przygotowują się do budowy infrastruktury wodorowej. Wśród nich jest m.in. Royal Vopak, który oprócz Rotterdamu posiada również terminal w Porcie Vlissingen, gdzie ma być składowany zielony amoniak.

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #237
Poprzedni artykułPortowy feedering
Następny artykułRecykling pilnie potrzebny